سرطان 15, 1399 14:29 Asia/Kabul

نماینده قوم کوچی ها مجلس نمایندگان افغانستان گفت: مشکلات قوم کوچی و ده نشین باید بر اساس قانون، یک هیات با صلاحیت از طرف دولت تعیین شود، چون در گذشته هم هیات های تعیین شدند که هیچ گونه صلاحیتی نداشتند و نه تنها مشکلات مردم حل نشد بلکه به گونه ای بر مشکلات مردم افزوده شد.

 

حبیب الرحمان افغان نماینده کوچی ها در مجلس نمایندگان افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به مشکلات بوجود آمده اخیر برای مردم ده نشین و کوچی ها در میدان وردک گفت: مردم کوچی و ده نشین هیچ اختلافی با هم ندارند و این مردم همیشه در کنار هم زندگی کرده اند برخی می خواهند میان هزاره و کوچی اختلاف بیاندازند تا به مقاصد خود دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: در طول 300 سال گذشته، این مردم برادرانه در کنار هم زندگی کرده اند و در تمام امورات اجتماعی و اقتصادی در کنار هم فعالیت داشته اند و الان چون زمین های منطقه ارزش مالی پیدا کرده و بحث شهرک سازی مطرح شده است، عده ای سود جو می خواهند با نام کوچی و ده نشین آنها را در مقابل هم قرار دهند تا به مقاصد خود دست پیدا کنند.

عضو مجلس نمایندگان افغانستان خاطر نشان ساخت: تعدادی از افراد مسلح غیر مسئول وقتی وارد صحنه شدند هم کوچی را بدنام ساختند و هم ده نشین را و باید در مقابل این افراد مردم هوشیار باشند.

وی در ادامه افزود: ما همه مسلمان و از افغانستان هستیم و جنگ و نزاع راه حل این مشکل نیست و همگی ضمن احترام به قانون باید بردارانه مشکلات خود را حل کنیم و قربانی توطئه برخی از افراد فرصت طلب نشویم، چون برخی می خواهند که تفرقه بیاندازند تا به اهداف خود برسند.

حبیب الرحمان افغان یادآور شد: هر دو قوم کوچی و ده نشین مظلوم واقعه شده اند و برخی از افراد مسلح غیر مسئول از هر دو طرف باج می گیرند و برخی نیز این موضوع را به گونه ای جهت می دهند تا از آن به سود خود استفاده کنند.

این عضو هیات ارزیابی مشکلات کوچی ها و ده نشین ها مجلس افغانستان گفت: از طرف مجلس هیاتی تعیین شد تا به این مشکلات رسیدگی کنند و من نیز عضو این هیات بودم ولی به خاطر آن که هیچ گونه صلاحیتی این هیات نداشت همراه آن به منطقه نرفتم.

وی افزود: برای بررسی این موضوع باید یک هیات با صلاحیت از طرف دولت تعیین شود، چون در گذشته هم هیات های تعیین شدند که نه تنها مشکلات مردم حل نشد بلکه به گونه ای بر مشکلات مردم افزوده شد.

این نماینده مجلس افغانستان در پایان افزود: باید از طرف دولت افغانستان برای حل این مسله مکانیزم اساسی سنجیده شود و بر اساس قانون اساسی افغانستان حق کوچی و ده نشین و اقوام دیگر افغانستان داده شود و باید این موضوع در شورای وزیران مورد بررسی قرار بگیرد.

 

 

 

کلیدواژه