سرطان 30, 1399 10:36 Asia/Kabul

پاکستانی ها از روند مذاکرات امریکا و طالبان و صحبت ها در مورد مذاکرات بین الافغانی راضی نیستند و به دنبال ابراز وجود در این قضایا هستند

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: پاکستانی ها از روند مذاکرات امریکا و طالبان و صحبت ها در مورد مذاکرات بین الافغانی راضی نیستند و به دنبال ابراز وجود در این قضایا هستند.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حملات راکتی اخیر از سوی پاکستان به برخی مناطق شرقی افغانستان و بروز درگیری های مرزی اظهار داشت: درگیری های بین مرزبانان افغانستانی و پاکستانی در بعضی مواقع چندان به سیاست های دولتمردان دو کشور ارتباط ندارد و بیشتر مربوط به ادعاهای مرزبانان در مورد ورود نیروهای طرف مقابل به خاک کشورشان می شود، ضمن اینکه در نقاط مرزی رفت و آمدهای غیرقانونی وجود دارد و افرادی هم از طالبان پاکستانی در دو طرف مرز رفت و آمد دارند به همی دلیل تنش ها در دو طرف مرز معمولاً وجود داشته و ادامه خواهد یافت.  

وی در عین حال یادآور شد که اختلافات افغانستان و پاکستان عمیق است و هر لحظه ممکن است به درگیری های مرزی منجر شود. خط دیورند به عنوان مرز دو کشور از سوی دولت افغانستان به رسمیت شناخته نمی شود در حالیکه از نظر دولت پاکستان مسئله ای تمام شده است و این خط مرز دو کشور است.

این کارشناس سیاسی همچنان گفت: در شرایط فعلی با توجه به اینکه مذاکرات امریکا و طالبان به یک توافقنامه ختم شده و گفته می شود که مذاکرات بین الافغانی هم باید آغاز شود، ممکن است پاکستانی ها چندان از روند این تحولات راضی نباشند و بخواهند اعمال فشار کنند و عنوان کنند که نباید نادیده گرفته شوند.

ملازهی گفت: پاکستان در ابتدا حاضر نبود که به طالبان اجازه دهد پای میز مذاکره حاضر شوند اما فشارها و امتیازات امریکا باعث شد که از طالبان بخواهد مذاکره کنند اما سفرهای متعدد زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به پاکستان و گفت و گوهای وی با مقامات پاکستانی نشان می دهد که پاکستانی ها از روند جاری صلح راضی نیستند.

وی اضافه کرد: پاکستان در افغانستان چند هدف مشخص دارد؛ اینکه هند نباید در افغانستان نفوذ و نقشی داشته باشد، دولتی هماهنگ با اسلام آباد در کابل بر سر کار باشد و آزادانه از خاک افغانستان به آسیای مرکزی دسترسی داشته باشد، اما با توافقاتی که طالبان داشته اند و صحبت از شریک شدن آنان در قدرت است این نگرانی برای پاکستان ایجاد شده که طالبان دیگر منافع اسلام آباد را در نظر نداشته باشند و پاکستان هم نتواند به اهداف خود برسد.

 

کلیدواژه