سرطان 31, 1399 12:41 Asia/Kabul

از آنجایی که ویژگی های حکومت داری خوب در حکومت افغانستان مشاهده نمی شود، طرح دسترخان (سفره) ملی هم به نتایج مثبتی نخواهد رسید

کارشناس و پژوهشگر افغان گفت: از آنجایی که ویژگی های حکومت داری خوب در حکومت افغانستان مشاهده نمی شود، طرح دسترخان (سفره) ملی هم به نتایج مثبتی نخواهد رسید.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام و افتتاح برنامه دسترخان ملی از سوی رئیس جمهور غنی اظهار داشت: این برنامه به بهبود وضعیت اقتصادی مردم کمکی نخواهد کرد زیرا نه آمار دقیقی از تعداد افراد و خانواده های نیازمند در دسترس است، نه پاسخگویی دقیقی وجود دارد و نه حکومت داری خوب مشاهده می شود که نتایج خوبی به بار آورد.

وی تصریح کرد: به هر میزانی که وضعیت حکومت داری در یک کشور خوب باشد و شایسته سالاری در حکومت در نظر گرفته شود به همان میزان بر وضعیت زندگی مردم هم اثر مثبت می گذارد. اما در افغانستان به ویژه در سال های اخیر ضریب مشروعیت حکومت ها پایین است و این حکومت ها از کارآمدی لازم برخوردار نیستند، فساد گسترده بر ادارات حاکم است و رهبران حکومت هم بیشتر کلی گویی کرده و با کلمات بازی می کنند.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس در کابل عنوان کرد: اکنون که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اعلام کرده 90 درصد مردم این کشور فقیر هستند، مشخص نیست که این دسترخان ملی با چه مکانیزمی سازماندهی می شود زیرا این برنامه یک برنامه بزرگ است و هیولای فساد گسترده هم در کمین است بنا بر این تاثیر مثبتی بر وضعیت مردم نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: رشد اقتصادی هم در افغانستان به ویژه در سال های اخیر چندان ملموس نیست زیرا ویژگی های لازم در حکومت وجود ندارد تا رشد اقتصادی را به میان آورد، مشکل در این زمینه جدی است و به نظر می رسد تا زمانی که تغییرات اساسی ایجاد نشود، فقر در این کشور گسترده تر خواهد شد.

 

کلیدواژه