اسد 01, 1399 13:42 Asia/Kabul

رئیس جمهوری این کشور باید لیست وزیران پیشنهادی برای کابینه جدید را تکمیل کرده و در اولین جلسه پس از تعطیلات تابستانی پارلمان آن را ارایه کند

عضو پارلمان افغانستان گفت: رئیس جمهوری این کشور باید لیست وزیران پیشنهادی برای کابینه جدید را تکمیل کرده و در اولین جلسه پس از تعطیلات تابستانی پارلمان آن را ارایه کند.

سید محمد جمال فکوری بهشتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در صورتی که حکومت افغانستان وزیران پیشنهادی کابینه جدید را به پارلمان معرفی می کرد، نمایندگان حاضر بودند تعطیلات تابستانی خود را به تعویق بیندازند اما شرایط به گونه ای است که هنوز توافق کامل میان محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در خصوص اعضای کابینه به وجود نیامده است.

وی افزود: لیست بخشی از کابینه که قرار بود از سوی عبدالله عبدالله معرفی شود تکمیل نشده و به نظر می رسد که هنوز نیاز به زمان دارد. حتی اگر لیست کابینه طی 45 روز تعطیلی پارلمان تکمیل و پس از تعطیلات ارایه شود اقدام مثبتی خواهد بود.

این عضو مجلس نمایندگان افغانستان یاد آور شد: از زمان حکومت وحدت ملی در رابطه با معرفی وزیران خاطرات خوبی وجود ندارد چنانکه اگر رئیس جمهور طرفدار معرفی فردی به عنوان وزیر بود رئیس اجرایی مخالف وی بود و برعکس. این وضعیت سبب می شد که وزیران نتوانند با امنیت خاطر کار کنند، با مخالفت هایی مواجه شوند، برکنار شوند، وزیران جدیدی معرفی شوند و روند رای اعتماد به آنان در پارلمان هم تکمیل نشود.

فکوری بهشتی عنوان کرد: این مسایل باعث شد که بیشتر وزارتخانه ها در دوران حکومت وحدت ملی با سرپرست ها اداره شوند، پارلمان هم همواره از این وضعیت ناراضی بود، قانون سرپرستی وزارتخانه ها به گونه ای است که یک فرد فقط دو ماه می تواند به عنوان سرپرست یک وزارتخانه باشد اما بعضی از سرپرستی ها تا یک سال هم دوام پیدا کرد.

به گفته این عضو مجلس نمایندگان افغانستان بر اساس اصول، تمام وزیران کابینه باید باهم و در یک روز معرفی شوند و پارلمان هم فرصت داشته باشد در مورد سابقه آن ها تحقیق کند، در مجلس هم آن ها باید به سوالات نمایندگان در مورد برنامه هایشان پاسخ دهند و به مرور زمان برنامه رای اعتماد به آنان انجام شود که این برنامه ممکن است تا یک هفته طول بکشد.

وی اضافه کرد: پارلمان افغانستان انتظار دارد به سرپرستی ها در وزارتخانه ها پایان داده شود و رئیس جمهور طی مدت 45  روزی که پارلمان تعطیل است کابینه را تکمیل کند و در اولین جلسه پارلمان پس از تعطیلات، وزیران پیشنهادی را معرفی کند زیرا با وضعیت سرپرستی وزارتخانه ها به خوبی اداره نمی شوند و خدمت رسانی به مردم هم به درستی انجام نمی شود.

 

کلیدواژه