لویه جرگه علاوه بر تایید آزادی زندانیان طالبان، بر حفظ نظام جمهوری در افغانستان نیز تاکید خواهد کرد
(last modified 1399-05-19T04:39:13+00:00 )
اسد 19, 1399 09:09 Asia/Kabul

روزنامه نگار و کارشناس افغان گفت: در معامله پشت پرده آمریکا با طالبان، سهم طالبان در نظام سیاسی آینده افغانستان بسیار برجسته است و اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان می خواهد ازلویه جرگه به عنوان یک اهرم فشار استفاده کند و به آمریکا بگوید که اگر شما طرح حکومت موقت را در سر داشته باشید مردم افغانستان آماده پذیرش این موضوع نیستند.

سمیع الله سیحون روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری لویه جرگه مشورتی در کابل گفت: افغانستان هیچ نقشی تا کنون در روند صلح نداشته است و آمریکا مسیر صلح افغانستان را در جهت منافع خود به پیش می برد و در چندین دور مذاکرات که در قطر برگزار شد حکومت افغانستان به انزوای سیاسی کشاند.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم آمریکا با طالبان باید 5 هزار زندانی طالب از زندان رها می شدند و همه این زندانیان در میدان های نبرد و یا پیش از حملات انتخاری دستگیر شده بودند و حالا می خواهند 400 زندانی باقی مانده را نیز آزاد کنند و برای رهایی آن ها، آمریکا دولت افغانستان را تحت فشار گذاشته است و در رهایی زندانیان طالبان افغانستان هیچ نقشی ندارد و این بخشی از توافق طالبان با آمریکا است.

این کارشناس افغان یادآور شد: هدف اشرف غنی از برگزاری لویه جرگه علاوه بر آزادی زندانیان طالبان، تاکید بر حفظ نظام جمهوری در افغانستان است که لویه جرگه نیز بر حفظ نظام سیاسی فعلی به رهبری اشرف غنی مهر تایید خواهد زد.

سیحون تاکید کرد: در معامله پشت پرده آمریکا با طالبان، سهم طالبان در نظام سیاسی آینده افغانستان بسیار برجسته است و اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان می خواهد از لویه جرگه به عنوان یک اهرم فشار استفاده کند و به آمریکا بگوید که اگر شما طرح حکومت موقت را در سر داشته باشید مردم افغانستان آماده پذیرش این موضوع نیستند.

وی تصریح کرد: اعضای لویه جرگه همه از طرفداران اشرف غنی هستند و حکومت افغانستان می خواهد با برگزاری این جرگه در جهت منافع نظام فعلی گام بردارد و اشرف غنی می خواهد بگوید همان گونه که مردم افغانستان در دفاع از آزادی طالبان با من همنوا هستند، در دفاع از نظام جمهوریت نیز مرا یاری خواهند کرد.

این روزنامه نگار در ادامه اظهار داشت: آمریکا در نظر دارد که برای تصریح روند مذاکرات صلح اشرف غنی را برای پذیرش حکومت انتقالی آماده کند و آزادی زندانیان طلبان توسط لویه جرگه به این معنا است که دولت افغانستان می خواهد بگوید آماده پذیرش چنین طرحی از طرف دولت آمریکا نیست.

وی در ادامه افزود: لویه جرگه از میراث های دوران سنت در افغانستان است و در  حال حاضر در این کشور مجلس قانون گذاری وجود دارد و برگزاری چنین جرگه های بر خلاف همه معیار های مدنی امروز است.    

کلیدواژه