اسد 28, 1399 09:14 Asia/Kabul
  •  اتهام سازی امریکا علیه ایران ؛ فرافکنی با هدف توجیه مداخلات آمریکا در منطقه

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه با رد اتهامات بی اساس وزیر خارجه آمریکا ضد ایران در خصوص ارسال سلاح برای طالبان گفت: آنچه امروز در افغانستان می گذرد نتیجه جنگ افروزی و مداخلات آمریکا در امور افغانستان است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد : اتهامات وارده از سوی وزیر خارجه آمریکا، نوعی فرافکنی و تلاش برای انحراف افکار عمومی مردم افغانستان‌ از کمک های واشنگتن به داعش است.
اتهام های بی اساسی به جمهوری اسلامی ایران که  در مبارزه با گروه‌های تروریستی هزینه سنگینی پرداخته تا خطر تروریسم را از منطقه دور سازد ،طنز تلخ سیاسی است .این اتهام از سوی کشوری  مطرح می شود که سالهاست از رژیم هایی همچون اسراییل وعربستان که منبع تروریسم و افراطی گری در منطقه هستند حمایت کرده است .

البته برخی درصدد بر هم زدن شرایط  منطقه وایجاد نفاق  بین ایران و افغانستان هستند. این در حالی است که ایران طی سال های اخیر اقدامات دیپلماتیک بسیار خوبی را شروع کرد تا  وحدت ملی و دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد.موضع‌ گیری های توام با اتهام زدن ها به ایران نشانه سردر گمی و چالش هایی است که امریکا نه فقط در افغانستان بلکه در منطقه  با آن مواجه  است .  امریکا 19 سال است که در افغانستان مرتکب جرایم مختلف جنگی شده است. واضح است که سیاست امریکا  فرافکنی است .

جمهوری اسلامی ایران ؛اما بنا به دلایل متعدد از برقراری ثبات  ؛ صلح  و آرامش  در افغانستان  حمایت می کند . از جمله این دلایل ،همسایگی ؛  امنیت مشترک و روابط  و علایق دینی وفرهنگی  است.

سید‌باقر ذکی اسکویی" ؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل در باره نقش ایران در کمک به امنیت در منطقه می گوید :

" تلاش های ایران در  کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای در عراق و افغانستان و جلوگیری از فروپاشی و تجزیه  در سوریه و  .... نقشی بی‌بدیل به ایران بخشیده است."

امریکا در ایجاد گروه القاعده و حمایت از گروه منفور داعش  نقش مستقیم داشته است  و در چند سال اخیر تلاش کرد زمینه انتقال بقایای داعش را  از عراق و سوریه به  افغانستان فراهم کند . با توجه به این سوابق می توان به این جمع بندی رسید که امریکا با توجه به سه دلیل مشخص  ؛ایران  را به نا امن کردن منطقه متهم کند .

دلیل نخست ؛ نگرانی ازتاثیر گذار بودن نقش ایران بر تقویت جبهه مقاومت علیه استکبار وشکست طرح های مداخله جویانه امریکا بویژه در افغانستان است .

دلیل دوم؛ منافع راهبردی امریکا در جریان  تضعیف  روابط دوستانه ایران با کشورهای همسایه  و ایحاد بی اعتمادی در منطقه است .

دلیل سوم ؛ به حاشیه بردن تلاش های دیپلماتیک ایران در افغانستان است .
وارونه سازی نقش منطقه ای  ایران ؛بویژه بعد از شکست پروژه تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ؛  نشان می دهد که امریکا  سعی دارد با فرافکنی ؛ موقعیت به شدت تضعیف شده خود را در عرصه  منطقه ای وبین‌المللی باز سازی کنند. متهم کردن ایران به ارسال سلاح به افغانستان نیزدر همین راستا صورت می‌گیرد.

همانگونه که در اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح شده است ؛ آمریکا هنوز پاسخی به خواسته های افکار عمومی در مورد هویت بالگردهایی که برای کمک به داعش در حریم هوایی تحت پوشش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان به پرواز در می آیند، نداده است.مقام های امریکا در پوشش سیاست  به اصطلاح مباره با تروریسم  مدام درحال تحریف واقعیت ها هستند و با اظهاراتی غیر واقعی می کوشند  تصویری مثبت از نقش خود در منطقه  ترسیم کنند؛ در حالیکه ماهیت واقعی نقش امریکا، تولید جنگ و نا امنی و تروریسم و القاعده و داعش بوده است  .افغانستان نیز از این سیاست امریکا مستثنی نیست . 

 

کلیدواژه