مذاکرات صلح افغانستان با چالش های زیادی مواجه است
(last modified 1399-06-16T04:55:25+00:00 )
سنبله 16, 1399 09:25 Asia/Kabul

نویسنده و پژوهشگر افغان گفت: مذاکرات صلح نتیجه ای نخواهد داشت، بحث مذاکرات بین الافغانی در کنار توافق سیاسی آمریکا با طالبان، باعث تقویت نظامی و سیاسی گروه طالبان شده و این گروه که تا قبل از این به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شد، اکنون به عنوان یک جریان مشروع و به عنوان یک گروه سیاسی در سطح ملی و جهانی تبدیل شده است.

سید اسحاق شجاعی نویسنده، پژوهشگر و فعال رسانه ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، ضمن اشاره به تاخیر در برگزاری مذاکرات صلح افغانستان گفت: جریان مذاکرات صلح در افغانستان یک پیشینه دیرینه دارد و بیش از 15 سال است که این مذاکرات و در کشورهای مختلف برگزار شده و علاوه بر آن تا کنون در چند جرگه و دها کنفرانس در داخل خود افغانستان نیز این مباحث مطرح شده است ولی تا کنون نه تنها هیج دستاوردی برای مردم افغانستان نداشته است بلکه علاوه بر هزینه های فروانی که داشته مشکلات زیادی را نیز بوجود آورده است.

وی در ادامه افزود: مذاکراتی صلح که در حال حاضر هزینه های زیادی نیز برای مردم افغانستان داشته است، یک جریان تحمیلی از طرف آمریکا است و این کشور می خواهد طالبان را بر مردم و دولت افغانستان تحمیل کند.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: بحث مذاکرات صلح و توافق سیاسی آمریکا با طالبان، باعث تقویت نظامی و سیاسی گروه طالبان شده و این گروه که تا قبل از این به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شد، اکنون به عنوان یک جریان مشروح و به عنوان یک گروه سیاسی در سطح ملی و جهانی تبدیل شده است.

شجاعی یادآور شد: گروه طالبان اعلام کرده که حاضر نیستند با حکومت افغانستان وارد مذاکره شود، و این گروه قصد دارد با ادامه جنگ مناطق بیشتری را از تصرف دولت خارج کند تا برای ادامه مذاکرات قدرت بیشتری داشته باشد.

این کارشناس افغان در ادامه به چالش های موجود در دولت افغانستان اشاره کرد و اظهار داشت: هیچ انسجامی در داخل دولت افغانستان هم وجود ندارد و رئیس جمهور افغانستان در حالی اسامی شورای عالی مصالحه ملی را اعلام می کند که عبدالله عبدالله به عنوان رئیس این شورا با آن مخالفت است و همچنین برخی از شخصیت ها نیز حاضر نشدند عضو این شورا شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت افغانستان و طرفدارنش نیز مانند گروه طالبان منافع خود را فقط در جنگ می بینند و صلح را جدی نمی گیرند، چون اگر دولت افغانستان بخواهد صلح کند یا باید دولت موقت را بپذیرد یا قدرت را با طالبان تقسیم کند و این منافع بسیاری را به خطر می اندازد.

این نویسنده خاطر نشان ساخت: هیچ کس در افغانستان در جهت منافع مردم کار نمی کند و هم دولت و هم طالبان و هم کشورهای خارجی در جهت منافع سیاسی و شخصی خود تلاش می کنند و منافع ملی افغانستان را در نظر نمی گیرند.

وی در پایان یاآور شد: مذاکرات صلح بین الافغانی به نتیجه مشخصی نخواهد رسید، چون امریکا و برخی دیگر از کشورهای خارجی در این مذاکرات دخیل هستند و در حال حاضر در مقدمات این مذاکرات چالش های زیادی وجود دارد و این رسیدن به صلح را دور از ذهن کرده است.

کلیدواژه