سنبله 20, 1399 13:33 Asia/Kabul

پارلمان افغانستان حق تصویب و نظارت در مورد هر برنامه ملی را دارد ولو اینکه بودجه آن از منابع خارجی تامین شده باشد

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: این مجلس حق تصویب و نظارت در مورد هر برنامه ملی را دارد ولو اینکه بودجه آن از منابع خارجی تامین شده باشد.

سید محمد جمال فکوری بهشتی در رابطه با انتقاد صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از پارلمان این کشور به خاطر رد برنامه های دسترخوان ملی و میثاق امنیتی و اینکه گفته دولت خواستار همکاری پارلمان در برنامه های ملی است و نباید بر سر راه آن ها مشکل ایجاد کند، عنوان کرد: پارلمان افغانستان در این موارد به خاطر روشن نبودن این برنامه ها از حق قانونی و نظارتی خود استفاده کرده است.

وی یادآور شد: طرح دسترخوان ملی قبل از تعطیلات تابستانی پارلمان از طریق وزارت مالیه به این مجلس ارایه شد، مبلغ اجرای این طرح 280 میلیون دالر اعلام شد اما چگونگی اجرای آن به پارلمان ارایه نشد و مشخص نیست این طرح برای مردم فقیر که از تبعات شیوع ویروس کرونا و یا حوادث طبیعی آسیب دیده اند با چه شیوه ای اجرا می شود.

این عضو پارلمان افغانستان گفت: برنامه توزیع نان برای اقشار آسیب پذیر که از سوی حکومت انجام شد بسیار غیر عادلانه بود و اعتماد پارلمان را نسبت به اجرای چنین برنامه هایی از سوی حکومت کاهش داد، منابعی که افراد مستحق را مشخص می کردند منابع دقیقی نبودند و کمک ها به تمام افراد مستحق نمی رسید، ضمن اینکه بیشتر جمعیت افغانستان در ولسوالی ها (شهرستان ها) یا قریه جات پراکنده هستند اما این طرح شامل این مناطق نمی شد.

فکوری بهشتی اظهار داشت: به همین دلیل و نگرانی هایی که وجود داشت، در مورد برنامه دسترخوان ملی پارلمان از دولت خواستار طرح شد تا ببیند که آیا پول اختصاص داده شده به مردم می رسد یا باز هم زمینه های فساد فراهم می شود، اما حکومت طرح جامعی نداد و پارلمان هم آن را رد کرد.

این عضو پارلمان افغانستان در مورد میثاق امنیتی هم گفت که تاکنون طرح آن به پارلمان ارایه نشده و حکومت آن را از طریق اداره امنیت ملی و وزارت داخله (کشور) اجرا می کند که با مخالفت اعضای پارلمان مواجه شده زیرا ما در افغانستان نهادهای رسمی امنیتی داریم مانند وزارت داخله، وزارت دفاع و اداره امنیت ملی که برنامه های امنیتی هم باید در چارچوب آن ها اجرا شود نه خارج از آن.

وی در رابطه با اظهارات سخنگوی رئیس جمهور مبنی بر اینکه بودجه برنامه دسترخوان ملی از ناحیه کمک های خارجی است و دولت بدون دخالت پارلمان می تواند آن را به مصرف برساند هم گفت: این اظهارات بی مورد است زیرا بخش زیادی از بودجه افغانستان از طریق کمک های خارجی تامین می شود که در اختیار دولت قرار می گیرد و باید نظر مساعد پارلمان را در مورد مصرف آن ها جلب کند. در غیر این صورت تفکیک قوا معنایی نخواهد داشت.

 

کلیدواژه