سنبله 25, 1399 14:05 Asia/Kabul

مسئول مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان و مدیر خبرگزاری صدای افغان گفت: محوریت مذاکرات صلح با آمریکا است و مردم افغانستان این را نخواهند پذیرفت و در چند سال گذشته این آمریکایی ها و طالبان بوده اند که منافع مردم را نادیده گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید عیسی حسینی مزاری» رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی، اجتماعی تبیان و مدیر خبرگزاری صدای افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: یکی از مولفه های صلح باید مالکیت مردم افغانستان در این مذاکرات باشد و همچنین نقش کشورهای منطقه نباید در این مذاکرات نادیده گرفته شود، چرا که کشورهای قدرتمند منطقه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

وی افزود: دولت افغانستان می تواند بامواضع قوی وقدرتمند، با گروه های مخالف گفت گو داشته باشد اما همانطور که معلوم است دولت افغانستان ازقدرت قوی برخودار نیست و این طالبان هستند که با تسلط نظامی و حملات گسترده نظامی و با افزایش جنگ و ترور می خواهند در صحنه سیاسی هم نقش پررنگی داشته باشند.

سید عیسی حسینی مزاری اظهار داشت: آمریکا به دنبال برقراری صلح درافغانستان نیست و از شواهد پیداست که آمریکا با گروه طالبان در تعامل شده تا نقش گروه های آشوبگر وفتنه انگیز علیه دولت افغانستان را تغییر داده و طالبان را وارد عرصه قدرت سیاسی کند تا گروه داعش جایگزین، طالبان شود و داعش در خارج از مرزهای افغانستان فعالیت داشته باشد و آمریکا را به اهدافش در منطقه برساند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: با این که محوریت و رهبری مذاکرات صلح با آمریکا است اما نظرمنفی مردم افغانستان در مورد مذاکرات صلح، مانع جدی برای آمریکا است و مردم افغانستان به خوبی می دانند که آمریکایی ها در طول حضور خود در افغانستان به نفع مردم این کشور عمل نکرده اند.

 وی خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و چین، هرسه قدرت مهم منطقه هستند که در مورد افغانستان با آمریکا هم نظر نیستند و آمریکا نمی تواند نقش کشورهای مهم منطقه را نادیده بگیرد.

مدیر خبرگزاری صدای افغان یادآور شد: اگر کشورهای منطقه و مردم افغانستان در بحث صلح نقش اصولی واساسی داشته باشند می توان به نتایج مذاکرات صلح امیدوار بود.

کلیدواژه