میزان 02, 1399 09:20 Asia/Kabul
  • بیان ماهیت واقعی امریکا؛ محورسخنان رییس جمهور در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل
    بیان ماهیت واقعی امریکا؛ محورسخنان رییس جمهور در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل

نشست مجمع عمومی سازمان ملل که امسال در شرایط ویژه ناشی از شیوع جهانی بیماری کووید-19 بصورت ویدئو کنفرانس برگزار می شود؛ فرصتی برای بیان نگرانی های جهانی است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه‌ شب (به وقت تهران) در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس در هفتاد و پنجمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، با تشریح  دیدگاه ها و مواضع ایران در قبال مسایل  جهانی به بیان واقعیت هایی پیرامون ماهیت امریکا و پیامدهای یکجانبه گرایی پرداخت.

سخنان دیروز رییس جمهور در این باره بر دو موضوع مهم تاکید دارد:

موضوع  نخست؛ تاکید براین نکته است که ملت ایران هرگز تسلیم زور گویی امریکا نخواهد شد و این را درعمل ثابت کرده است. ملت ایران با تاریخی چند هزار ساله هرگز اجازه نمی دهند که یک دولت زورگو با او هر گونه که می خواهد رفتار کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه "آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را"، تاکید کرد؛ امروز زمان نه گفتن جهانیان به زورگویی و قلدرمآبی است.

موضوع دوم ؛بیان دو گانگی ها و تضادهایی است که امریکا را به موجودی خطرناک وتهدید کننده امنیت جهانی تبدیل کرده است.  

بخشی از این دو گانگی ها در عرصه حقوق بشر است. در زمینه حقوق بشردوگانگی های زیادی درنگاه غرب وجود دارد. انچه که امروز در جامعه امریکا مشاهده می شود نمونه روشنی در این زمینه است. مردم آمریکا از نژادپرستی، فساد، بی عدالتی و بی کفایتی سران کشورشان خسته اند و امروز جهان صدای  اعتراض آنها را می شنود.

در موضوع دانش هسته ای نیز که حاصل سال ها تلاش دانشمندان ایران برای استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای است، شاهد تحریم ها و مخالفت های غیرمتعارف امریکا هستیم. این اقدامات نه تنهاهیچ دلیل و منطق قانونی ندارد بلکه در جهت اشاعه بی قانونی است که نتیجه آن عبور از سازمان ملل وبی اعتنایی به  قطعنامه های شورای امنیت است.

امریکا بعنوان  تنها استفاده ‌کننده از سلاح اتمی؛ بزرگترین مانع بر سر راه جهان عاری از سلاح اتمی استکاخ سفید اما به متحدانش همچون رژیم صهیونیستی در مسیر کسب و توسعه زرادخانه هسته‌ای کمک کرده وچشم خود را به روی فعالیت های غیرمتعارف اتمی اسراییل و عربستان  بسته است.

"نوام چامسکی" نظریه پرداز مشهور آمریکایی با اشاره به بخشی ازاین دوگانگی ها در سیاست‌های واشنگتن  می گوید: "بی ثباتی مفهوم جالبی در گفتمان سیاسی است. وقتی ایران با داعش در منطقه مبارزه می کند، این اقدام بی ثباتی تعریف می شود اما هنگامی که آمریکا به عراق حمله می کند و صدها هزار نفر را به قتل می رساند، میلیون ها نفر را آواره، کشور را نابود و درگیری فرقه ای آغاز می کند که عراق را تجزیه کند و کل منطقه را به هم می زند، تروریسم را در سراسر جهان گسترش می دهد،  ازآن به عنوان بخشی از رسالت امریکا برای ثبات سازی یاد می شود که  باید به نفع جهان ادامه دهیم."

 درچنین وضعیتی مقابله با سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا، قطعا" یک نیاز جهانی است و جامعه بین المللی باید راه  مقابله با این سیاست ها را پیدا کند تا از تبدیل شدن آن به یک رویه در روابط بین المللی جلوگیری کند.

سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران درهفتاد و پنجمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درواقع بیان تاثیرات یکجانبه گرایی امریکا بر سرنوشت جهان است که درپشت شعارهای فریبنده ای چون دفاع ازامنیت، دموکراسی و حقوق بشر پنهان شده است.

کلیدواژه