میزان 24, 1399 17:21 Asia/Kabul

کارشناس افغان گفت: مداخلات کشور های خارجی به ویژه آمریکا و پاکستان در قبال پروسه صلح افغانستان مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح قطر شده و این عوامل، باعث شده است که تا کنون مذاکرات به نتیجه ای نرسد.

احمد رشاد جمالیار کارشناس افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به تاخیر در آغاز رسمی مذاکرات صلح افغانستان در قطر گفت: وضعیت مذاکرات صلح افغانستان در ابعاد داخلی و خارجی آن، بسیار پیچیده است و در کوتاه مدت به نتیجه نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: هم دولت افغانستان و هم طالبان برای آغاز مذاکرات هیچ اصول و برنامه مشخصی ندارند و همین باعث شده است که هر دو طرف تا کنون نتوانند حتی برای آغاز مذاکرات به توافق دست پیدا کنند و اگر اصول مشخصی برای آغاز مذاکرات وجود می داشت مشکلات کمتر می شد.

این کارشناس سیاسی در ادامه افزود: مداخلات کشور های خارجی به ویژه پاکستان در قبال پروسه صلح افغانستان به گونه ای بسیار گسترده ای جریان دارد و پاکستان، طالبان را مدیریت می کند و گروه طالبان نقش چندانی که بتوانند به تنهایی تصمیم بگیرند ندارد.

جمالیار خاطر نشان ساخت: در گذشته و حال، پاکستان به دنبال منافع سیاسی خود بوده است و در مذاکرات صلح در قطر هم این کشور برای امتیاز گیری است و این عوامل، باعث شده است که تا کنون مذاکرات صلح به نتیجه ای نرسد.

وی تاکید کرد: مشکل دیگری که مذاکرات صلح را به تاخیر انداخته است، عدم شفافیت در دیدگاه حکومت افغانستان است و هیاتی که از طرف افغانستان برای این مذاکرات تعیین شده است با انتقاد های زیادی مواجه شده و ما در داخل افغانستان اجماع سیاسی در قبال این مذاکرات نداریم و هر یک از گروه های سیاسی به گونه ای تمایل دارند تا از این مذاکرات امتیازی به دست آورند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: اشرف غنی نخست، خط  قرمز های زیادی را برای مذاکرات صلح تعیین کرد که به خاطر قدرت طلبی که به دنبال آن است، به تدریج همه را به فراموشی سپرد و تا هنوز هم نتوانسته یک دیدگاه روشنی در قبال این مذاکرات اعلام کند و سفر روزهای اخیر او به قطر و سفر عبدالله عبدالله به کشورهای منطقه، همگی نشان داد که مذاکرات صلح با پیچیدگی های زیادی مواجه است.

وی در ادامه افزود: برای رسیدن به نتیجه نباید شتاب کرد، چون به نفع مردم افغانستان نخواهد بود و همه کشورهای که درگیر جنگ بودند، همین مراحل طولانی را سپری کرده اند و باید یک اجماع سیاسی در هر دو طرف تیم مذاکره کنند بوجود بیاید.

احمد رشاد جمالیار یادآور شد: مذاکرات صلح اگر روند عادی خود را بخواهد طی کند به زودی به نتیجه نخواهد رسید مگر این که فشار جامعه جهانی و کشور هایی که منافع آن ها در این مذاکرات نهفته است بخواهند به هر وسیله ای که شده، مذاکرات را به نتیجه برسانند، به ویژه آمریکا که به عنوان یک ابزار می خواهد از این مذاکرات، برای رسیدن مجدد به ریاست جمهوری استفاده کند.

 

کلیدواژه