امریکایی‌ها خلاف پیمان‌ها و تعهدات خود تجهیزات نظامی‌شان را از افغانستان خارج می‌کنند
(last modified 1399-07-28T16:06:03+00:00 )
میزان 28, 1399 20:36 Asia/Kabul

امریکا خلاف پیمان ها و تعهدات خود، با خروج نیروهایش از افغانستان تجهیزات نظامی خود را هم از این کشور خارج کرده و پایگاه های نظامی خود را هم تخریب می کند

عضو سابق پارلمان افغانستان تاکید کرد: امریکا خلاف پیمان ها و تعهدات خود، با خروج نیروهایش از افغانستان تجهیزات نظامی خود را هم از این کشور خارج کرده و پایگاه های نظامی خود را هم تخریب می کند.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتقاد اخیر نمایندگان مجلس افغانستان از این اقدام امریکا گفت: امریکا با دولت افغانستان پیمان استراتژیک داشت و قرار بود پس از خروج نیروهایش از افغانستان پایگاه های نظامی ایجاد شده و تجهیزات نظامی خود را در اختیار دولت این کشور قرار دهد اما خبرها حاکی از آن است که بخشی از پایگاه های خود را تخریب کرده و تجهیزات خود را هم به پاکستان انتقال می دهد.

وی افزود: امریکا بر اساس پیمان همکاری های دراز مدت استراتژیک باید در بخش تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان کار می کرد اما پیش از اینکه این پیمان عملی شود  با طالبان توافقنامه امضا کرد و امروز عملا شهر های کلان افغانستان تحت تهدید حملات طالبان قرار دارند و حمایت های نظامی و لوژستیکی هم محقق نشده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اگرچه امریکایی ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آن کشور اعلام می کنند که قصد خروج از افغانستان را دارند و تلاش می کنند که هیات های گفت و گو کننده صلح دولت افغانستان و طالبان به توافقی برسند اما به نظر می رسد که می خواهند شکل حضور خود را تغییر دهند که این شکل حضور هم ابهامات زیادی دارد.

سلجوقی گفت: امریکا به دنبال تغییر سناریوی حضور منطقه ی خود است اما چگونگی این حضور هنوز روشن نیست. اما توافقنامه امریکا با طالبان سبب شده که نیروهای امریکایی و ناتو و طالبان به یکدیگر حمله نکنند و پنج هزار زندانی طالبان هم که به سختی توسط نیروهای دولتی افغان دستگیر شده بودند آزاد شوند.

به گفته این عضو سابق پارلمان افغانستان برای امریکایی ها مهم نیست که نوع نظام در افغانستان چه باشد و نوع مشارکت چگونه باشد، آن ها بیشتر می خواهند که طالبان از حوزه جنگ گروهی کوچک وارد یک ساختار و یک نظام شوند زیرا ممکن است حضور امریکایی ها در افغانستان از طریق طالبان آسان تر باشد.

وی اضافه کرد: این نگرانی وجود دارد که امریکایی ها در تلاش برای دستکاری نظامی در افغانستان باشد که با همکاری جامعه جهانی روی کار آمده و به نوعی طالبان را وارد سیستم دولتی در افغانستان کنند یا اینکه طالبان بخشی از جغرافیا را تصرف کنند و بار دیگر برای مدت ها درگیر جنگ داخلی باشیم.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: اکنون در مسئله افغانستان اهداف امریکایی ها و اهداف افغان ها کاملاً باهم متفاوت است؛ افغان ها به دنبال تامین امنیت، کاهش خشونت، آتش بس دایمی و برقراری صلح هستند اما امریکایی ها می خواهند به گونه ای طالبان را وارد قدرت کنند چه مسیر آن صلح باشد و چه گزینه ای دیگر. بنابراین نگرانی جدی در مورد آینده افغانستان و احتمال فراگیر شدن خشونت و تشنج در افغانستان وجود دارد.

سلجوقی بیان داشت: همچنان نگرانی جدی در مورد خدشه دار شدن دستاوردهای حدود دو دهه گذشته، آزادی ها و ساختارهای قانونی ایجاد شده با حضور و قدرت گرفتن طالبان وجود دارد.

 

کلیدواژه