ایجاد حکومت موقت در بین شخصیت های سیاسی و مردم افغانستان هیچ جایگاهی ندارد
(last modified 1399-08-05T10:52:24+00:00 )
عقرب 05, 1399 15:22 Asia/Kabul

ایجاد حکومت موقت که به تازگی بار دیگر از سوی گلبدین حکمتیار مطرح شده، در بین شخصیت های سیاسی و اقشار مختلف جامعه افغانستان هیچ جایگاهی ندارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: ایجاد حکومت موقت که به تازگی بار دیگر از سوی گلبدین حکمتیار مطرح شده، در بین شخصیت های سیاسی و اقشار مختلف جامعه افغانستان هیچ جایگاهی ندارد.

غلام قادر سکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به پاکستان و طرح مجدد بحث ایجاد حکومت موقت از سوی وی درپی این سفر، اظهار داشت: در رابطه با مسئله صلح افغانستان نوع نگاه پاکستان مشخص است؛ آن کشور می خواهد طالبان را وارد بازی سیاسی مستقیم افغانستان کند و به عبارتی همان "امارت اسلامی" را تحت نام دیگری در این کشور حاکم کند.

وی افزود: تنها کشوری که از دیدگاه ایجاد حکومت موقت در افغانستان و ورود طالبان به قدرت از این طریق حمایت می کند و در مقاطعی رهبران سیاسی افغان را هم به همین منظور دعوت کرده، پاکستان است اما سایر رهبران سیاسی که دعوت شده بودند با ایجاد حکومت موقت در افغانستان مخالف بودند، ملاقاتشان را انجام دادند و بازگشتند در حالی که گلبدین حکمتیار سابقه همکاری با طالبان و وابستگی دیرینه ای به پاکستان دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی حکومت موقت در بین شخصیت های سیاسی و اقشار مختلف جامعه افغانستان جایگاهی ندارد چون مشخص نیست که پس از ایجاد چنین حکومتی مردم افغانستان با چه سرنوشتی مواجه خواهند شد.

سکندری عنوان کرد: اکنون افغانستان دارای نظام دموکراتیکی است که همه در آن نقش و جایگاه دارند، مردم رئیس جمهور، نمایندگان پارلمان و نمایندگان شوراهای ولایتی را انتخاب می کنند و در تظاهرات خواسته های علنی خود را مطرح می کنند و آزادی بیان دارند، هیچ عقل سلیمی در هیچ جامعه ای چنین نظامی را با یک نظام استبدادی عوض نمی کند که در آن فردی مانند رهبر طالبان بخواهد همه چیز را تعیین کند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: حکمتیار به خاطر امتیازی که از پاکستان گرفته بود و دلخوشی که می خواست به طالبان بدهد ندایی در مورد ضرورت ایجاد حکومت موقت در افغانستان سر داد، اما نه این ندا شنیده می شود و نه حکمتیار توانایی تغییر این نظام را دارد.

سکندری در رابطه با احتمال تمایل امریکا به ایجاد حکومت موقت در افغانستان هم گفت: دولت افغانستان برخی مسایل را که امریکا بر آن تاکید داشت و روی خطوط قرمز و خواسته های اصلی مردم افغانستان صدمه وارد نمی کرد، پذیرفت. به عنوان مثال بحث آزادی پنج هزار زندانی طالبان اگرچه خلاف قانون بود، آن ها محاکمه شده بودند و مجازاتشان هم مشخص شده بود و نباید آزاد می شدند اما لویه جرگه آن را به خاطر تمایل به صلح و برای زمینه سازی ورود طالبان به چارچوب نظام افغانستان، تائید کرد.

این کارشناس سیاسی یادآور شد پس از آنکه خارجی ها اعلام کردند از افغانستان خارج می شوند، افغان ها از خروج آن ها استقبال کردند و گفتند که اگر طالبان مانند گلبدین حکمتیار به دولت بپیوندند و صلح برقرار شود دیگر نیازی به حضور خارجی ها نخواهد بود.

وی اضافه کرد: مردم با این مسایل مشکلی نداشتند اما بحث ایجاد حکومت موقت و تغییر نظام آن هم با آینده ای مبهم که احتمال بروز بحران دیگری در آن وجود داشته باشد، مورد قبول مردم افغانستان نیست.

 

کلیدواژه