عقرب 05, 1399 16:56 Asia/Kabul

دولت های کشورهای اسلامی باید در برابر اهانت های کشورهای غربی و به ویژه فرانسه به مقدسات اسلامی واکنش جدی و عملی نشان دهند

روحانی برجسته افغان و پژوهشگر علوم  دینی تاکید کرد: دولت های کشورهای اسلامی باید در برابر اهانت های کشورهای غربی و به ویژه فرانسه به مقدسات اسلامی واکنش جدی و عملی نشان دهند.

آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه اهانت نشریه فرانسوی و عده ای از دولتمردان فرانسه از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهوری آن کشور به مقدسات اسلامی گفت: دولت های اسلامی باید در برابر این اقدامات واکنش های جدی و قاطعی از قبیل تحریم کالاهای فرانسوی داشته باشند تا آن ها از روی اجبار و اضطرار هم که شده دست از این اقدامات خود بردارند.  

وی افزود: در این رابطه باید بین دو موضوع یعنی اقدام غرب و مشخصاً فرانسه در اهانت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) تحت نام آزادی بیان و برخی اقدامات نابخردانه برخی از مسلمانان مانند اقدام زشت یک فرد در قتل فجیع معلمی که کاریکاتور موهن به پیامبر گرامی اسلام (ص) را به دانش آموزان خود ارایه کرد، تفکیک قایل شد.

به گفته این روحانی افغان دنیای غرب و از جمله فرانسه که خود را مهد آزادی بیان و حقوق بشر می دانند در حوزه های خاصی مانند توهین به مقدسات دینی و اسلامی از این آزادی سوء استفاده می کنند در حالی که در برابر موارد متعددی از نقض حقوق بشر مانند نقض حقوق فلسطینیان از سوی رژیم صهیونیستی سکوت می کنند و کسی جرات بیان حقایق را در این زمینه ندارد.

آیت الله هاشمی ارزگانی تصریح کرد: غربی ها در رابطه با اسلام و مقدسات اسلامی در دو حوزه جفا می کنند؛ یکی در اصل تبیین آموزه های دینی و ترسیم شخصیت رسول خدا (ص). یعنی بدون اینکه حقایق شخصیت رئوف، مهربان، متواضع و دلسوز ایشان را بیان کنند و اینکه قرآن کریم که پیامبر اسلام (ص) را رحمت للعالمین معرفی می کند، کشتن یک انسان را مانند کشتن تمام انسان ها تلقی می کند، علیه این دین مقدس و پیامبر آن دروغ پراکنی و اهانت می کنند.

وی عنوان کرد: نکته دیگر این است که گروه هایی را که غربی ها تحت نام اسلام ایجاد کرده اند به عنوان مسلمانان واقعی معرفی می کنند و به این ترتیب هم نسبت به اسلام و آموزه های دینی و هم نسبت به مسلمانان جفا می کنند و مسلمانان حق دارند که از مقدسات دینی خود دفاع کنند.

این پژوهشگر علوم دینی اقدام خودسرانه فرد مسلمان را در قتل فجیع معلمی که کاریکاتور موهن به پیامبر گرامی اسلام (ص) را به دانش آموزان خود ارایه کرد نیز عملی ناپسند و نکوهش برانگیز دانست که باعث سوء استفاده مغرضان می شود و یادآور شد: بر اساس قوانین اسلامی اگر هم کسی جرمی مرتکب شده باید محاکمه شود، جرمش ثابت شود و در صورت ثبوت، مجازاتش متناسب با جرمی که انجام داده تعیین شود.

هاشمی ارزگانی در مورد اهانت مجدد برخی از دولتمردان و نشریات فرانسوی به مقدسات اسلامی و پیامدهای احتمالی آن و تاثیر آن بر تشدید موج اسلام هراسی در کشورهای اروپایی هم گفت: پس از نهضت اسلامی اخیر در منطقه خاورمیانه و تشکیل جبهه مقاومت، اسلام ستیزی و اسلام هراسی به عنوان یک استراتژی در بین کشورهای غربی وجود دارد، اما در دنیای اسلام یکپارچگی لازم وجود ندارد و به جای همسویی و همبستگی در برابر دشمنان مشترک به آتش اختلافات درون کشوری و میان کشوری دامن زده می شود و بجا است که دنیای اسلام به خود بیاید و دشمنان اصلی خود را بشناسد.

این کارشناس افغان اظهار کرد: کشورهای اسلامی باید به جای اینکه سرمایه های مسلمانان را برای خرید اسلحه در اختیار دشمنان اسلام قرار دهند، آنان را تحریم سیاسی و اقتصادی کرده و برای وحدت و هم افزایی اشتراکات دینی خود تلاش کنند که در این صورت غربی ها به دلیل منافعی که در کشورهای اسلامی دارند از سر اجبار و اضطرار از این رویه خود دست برخواهند داشت.

هاشمی ارزگانی در رابطه با تاثیر اعتراضات مسلمانان به اهانت رئیس جمهور فرانسه و سایر دولتمردان فرانسوی به مقدسات اسلامی هم گفت: کمترین کاری که ملت ها و شخصیت های اسلامی می توانند انجام دهند ابراز انزجار و نفرت از این رویه غرب و به ویژه سخنان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه است و این نشان دهنده آن است که مسلمانان دشمنان خود را می شناسند، اما این کافی نیست و اقدام اصلی را باید دولت های اسلامی انجام دهند.

وی تصریح کرد: این اقدام از طریق همسویی در تحریم کالاهای فرانسوی، محکومیت اهانت ها و احضار نمایندگان سیاسی کشورهای غربی و مخصوصاً فرانسه امکان پذیر است تا جدیت خود را به کشورهایی که این اقدامات زشت و شنیع را انجام می دهند نشان دهند.

 

کلیدواژه