عقرب 10, 1399 18:16 Asia/Kabul
  • انتقاد علمای افغانستان از سکوت عربستان در برابر توهین به پیامبر اسلام (ص)
    انتقاد علمای افغانستان از سکوت عربستان در برابر توهین به پیامبر اسلام (ص)

علمای افغانستان از سکوت مقامات عربستان در برابر توهین به پیامبر گرام اسلام (ص) انتقاد کردند .

شماری از عالمان دین در افغانستان  سکوت عربستان برابر اظهارات موهن نسبت به رسول گرامی اسلام (ص) در فرانسه را منافقانه خواندند وگفتند، مقامات ریاض در خدمت کشورهای قدرتمند غربی هستند.

«مولوی عبدالوکیل عیار» استاد دانشگاه و یکی از علمای افغان گفت، اغلب سردمداران کشورهای اسلامی از جمله، عربستان دست نشانده کشورهای قدرتمند جهان هستند و به نفع آنها کار می‌کنند.

«مولوی عبدالوکیل عیار» همچنین تصریح کرد که آل سعود در عربستان نماینده کشورهای اسلامی و مسلمانان نیستند، بلکه نماینده آمریکا و کشورهای غربی است، زیرا آنها اعتقادی به اسلام ندارند و از اسلام فقط استفاده ابزاری می‌کنند.

انتقاد علمای افغانستان از سکوت عربستان در قبال توهین وقیحانه  «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه  به ساحت رسول گرامی اسلام وچراغ سبزوی به ادامه  انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه ایشان در مجله هتاک "شارلی ابدو" حاکی از نفرت جهان اسلام از رویکرد منافقانه مقامات ریاض است.

مجله فرانسوی شارلی ابدو (Charlie Hebdo) دومین بار پس از ۲۰۱۵ میلادی است که کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام  را منتشر می کند.

عربستان که در سال های اخیر به دلیل حمایت از گروه های تروریستی از جمله داعش در عراق و سوریه مورد نفرت مسلمانان جهان قرار گرفته است به دلیل سرسپردگی به کشورهای غربی در توهین اخیر رئیس جمهوری فرانسه به پیامبر گرامی اسلام سکوت خفت باری را اتخاذ کرده است که این مسئله از چشم تیزبین مسلمانان دور نمانده است.

مقامات عربستان در سال های گذشته همزمان با فتنه انگیزی در برخی کشورهای منطقه با ابزار گروه تروریستی داعش، مردم مسلمان  یمن را از مارس 2015 به دلیل مخالفت با دیکتاتوری سابق این کشور آماج حملات نظامی  قرار داده است و علاوه بر این با محاصره یمن عملا نوعی بحران انسانی در این کشور را از طریق توقف ارسال دارو و مواد غذایی به یمن کلید زده است. 

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است. 

انتقاد عالمان دینی افغانستان به  سیاست سکوت عربستان در قبال اسلام ستیزی رئیس جمهوری فرانسه و مجله هتاک شارلی ابدو فرصتی است تا سیاست های مزورانه ریاض در افغانستان هم مورد توجه بیشتری قرار گیرد .

عربستان از جمله حامیان طالبان افغانستان است که حکومت این گروه دراین کشور را به همراه امارات  و پاکستان به رسمیت شناخت و در سال های اخیربه طور پنهان  وآشکار از طالبان و خشونت طلبی این گروه در افغانستان حمایت کرده است.

 دولت عربستان با هدف ترویج افکار وهابی  در افغانستان ساخت دانشگاهی بزرگ اسلامی در ولایت ننگرهار را آغاز و در حال تکمیل آنست که نگرانی ها در این کشور را بدنبال داشته است.

به خصوص آنکه  عربستان برای نفوذ فرهنگ وهابی در شرق افغانستان تمام دروس دینی دانشگاه اسلامی در ننگرهار را به زبان‌ عربی ارائه می کند.  در چارچوب این رویکرد خطرناک؛ عربستان در پوشش کمک به توسعه فضای آموزشی در افغانستان ساخت 100 مدرسه دینی را در این کشور در دستور کار دارد که پیش بینی می شود محتوای دروس این مدارس مشابه مراکزآموزشی تحت نفوذ ریاض در پاکستان خواهد بود که  تنها مروج  خشونت و افراط گرایی هستند.          

 

 

کلیدواژه