نقش ایران و کشورهای منطقه، صلح را در افغانستان تضمین می کند
(last modified 1399-08-12T04:33:30+00:00 )
عقرب 12, 1399 09:03 Asia/Kabul

پژوهشگر و نویسنده افغان گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال بحران افغانستان در کنار مردم این کشور بود است و نقش ایران و کشورهای منطقه می تواند تضمین کننده صلح در افغانستان باشد.

عبدالشکور اخلاقی در گفت و گو با رادیو دری گفت: رسیدن به صلح آرمان و هدف ملی و آرزوی دیرینه این ملت است که تا کنون تحقق نیافته است.

وی تصریح کرد: در مذاکرات صلح نه دولت افغانستان و نه گروه طالبان با مردم شفاف و صادقانه برخورد نکردند و به خواست مردم هیچگاه در این مذاکرات توجه صورت نگرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: مردم انتظار داشتند بعد از نشست دوحه، روند مذاکرات شتاب بیشتری داشته باشد و جنگ و خشونت در افغانستان کاهش پیدا کند ولی نه تنها چنین نشد بلکه جنگ و حملات انتحاری و ناامنی افزایش پیدا کرد و دولت و طالبان با اتهام بستن به یکدیگر ذهن و روان جامعه را دچار نگرانی کردند و روند سیاسی را هم به ناامیدی کشانده و در حال حاضر نگرانی جدی جامعه عدم شفافیت است که از سوی مذاکره کنندگان صورت می گیرد.

عدالشکور اخلاقی بیان داشت: هیچ اختلافی در جهان نیست که حل نشود و بزرگترین جنگ های جهان سرانجام پایان یافته است ولی باید دو طرف مذاکره به این نتیجه برسند و برای پایان جنگ و دست یافتن به صلح واقعی اراده واقعی داشته باشند و هر دو طرف به اهداف مشترک توجه کنند.

وی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر نه دولت افغانستان و نه گروه طالبان اشتیاقی برای صلح از خود نشان نداده اند و تا هنوز زمینه صلح فراهم نشده است و اگر صحبت هم از آرامش می شود بیشتر تاکتیکی و ابزاری برای فشار بر یکدیگر است.

اخلاقی افزود: وضعیت افغانستان نمی تواند به جغرافیای این کشور محدود شود و جنگ و یا صلح بر کشورهای منطقه و همسایه این کشور تاثیر گذار است و اگر افغانستان بخواهد به یک صلح پایدار دست پیدا کند باید یک اجماع منطقه ای بوجود بیاید.

این پژوهشگر سیاسی در ادامه به نقش جمهموری اسلامی ایران در روند صلح افغانستان اشاره کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال بحران افغانستان در کنار مردم این کشور بود و در 20 سال اخیر از خواسته های مردم افغانستان حمایت کرده و کمک های خوبی به افغانستان داشته است.

وی تصریح کرد: یکی از مسایل اساسی که می تواند صلح را تضمین کند نقش کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران است، باید جایگاه، منافع و مصالح کشورهای منطقه به ویژه همسایگان افغانستان را که با سرنوشت مردم افغانستان گره خورده در نظر گرفت.

 

کلیدواژه