عقرب 13, 1399 10:02 Asia/Kabul

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکا و شوروی همیشه به عنوان دو قدرت بزرگ جهان مطرح بودند ولی با پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به عنوان یک قدرت مهم در جهان مطرح شد که این برای قدرت های استکباری به ویژه آمریکا بسیار ناگوار بود.

سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 42 سال پیش گفت: گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکا و شوروی همیشه به عنوان دو قدرت بزرگ جهان مطرح بودند ولی با پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به عنوان یک قدرت مهم در جهان مطرح شد که این برای قدرت های جهانی به ویژه آمریکا بسیار ناگوار بود.

وی افزود: ایران در مقابل زیاده خواهی های آمریکا در طول 4 دهه گذشته ایستاده است و حاضر نیست سر تسلیم در مقابل این قدرت استکباری فرود بیاورد.

این کارشناس افغان در ادامه به مقاومت ملت افغانستان در مقابله با قدرت های استکباری جهان به ویژه آمریکا اشاره کرد و گفت: افغانستان از جمله کشورهای مسلمان و استکبار ستیز است و مقاومت مردم این کشور در طول تاریخ زبانزد خاص و عام است و شکست قدرت های بزرگ جهان در این کشور در طول قرن ها و دهه های گذشته تجربه شده است و امروز هم آمریکا که وارد افغانستان شده است به خوبی می داند که نمی تواند در انجا بماند.

ظهوری حسینی یادآور شد: مردم مسلمان افغانستان به شدت از سیاست های ضد بشری امریکا تنفر دارند و امریکا در مذاکره با طالبان دولت و مردم افغانستان را نادیده گرفت و با رابطه ای که آمریکا با طالبان و داعش برقرار کرد، مردم به خوبی فهمیده اند که آمریکا دشمن سرسخت مردم این کشور است.

وی در ادامه افزود: طالبان دست پروده آمریکا است و این گروه با قدرت و ثروت آمریکا و عربستان در افغانستان به قدرت رسید، و زمانی که منافع آمریکا بود آن ها را از قدرت سیاسی افغانستان کنار گذاشت ولی حالا باز دوبار می خواهد در یک دور باطل این گروه تمامیت خواه را به قدرت بازگرداند تا همچنان حضور خود را حفظ کند.

این تحلیل گر سیاسی در پایان افزود: طالبان امروز در افغانستان نماینده آمریکا است و این گروه حلقه وصلی میان داعش و آمریکا شده است.  

کلیدواژه