پاکستان حامی اصلی گروه طالبان است و نقش این کشور در روند صلح افغانستان موثر است
(last modified 1399-08-24T09:34:24+00:00 )
عقرب 24, 1399 14:04 Asia/Kabul

سفر اخیر عبدالله به ازبکستان دستاورد مهمی نخواهد داشت و کلید اصلی روند صلح در دست پاکستان است چون این کشور حامی مستقیم گروه طالبان در گذشته و حال می باشد.

احمد رشاد جمالیار کارشناس مسائل سیاسی افغانستان، در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر اخیر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه صلح افغانستان به ازبکستان گفت: سفر اخیر عبدالله به ازبکستان دستاورد مهمی نخواهد داشت و کلید اصلی روند صلح در دست پاکستان است چون این کشور حامی مستقیم گروه طالبان در گذشته و حال می باشد.

وی تصریح کرد: البته اگر همکاری کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان به درستی مدیریت و منافع افغانستان دراولویت قرارداده شود، کشورهای منطقه نقش موثری در روند صلح افغانستان خواهد داشت.

جمالیاردر ادمه افزود: از گذشته تا به امروز برخی از کشورهای منطقه عملکرد خوبی نسبت به روند صلح افغانستان نداشته و حتی مانع، کمک کشورهایی شده اند که نیت خوبی نسبت به صلح افغانستان داشته اند.

این کارشناس سیاسی افزود: باتوجه به این که موقعیت جغرافیایی افغانستان باعث دخیل شدن کشورهای منطقه ای در پروسه صلح افغانستان می باشد، روندی که اکنون جریان دارد به نفع افغانستان نیست و مهم میزان دخیل بودن و نقش این کشورها بر بنیاد منافع افغانستان است نه کشورهایی که از روند صلح امتیاز گیری می کنند.

وی خاطر نشان ساخت: اگر حکومت افغانستان تلاش کند تا نقش مثبت کشورهای منطقه در روند صلح را بر جسته و مدیریت کند، می تواند در دراز مدت برای افغانستان و آمدن صلح موثر واقع شود.

این کارشناس افغان در ادامه افزود: افغانستان درگیر جنگ های فرامنطقه ای است و حتی منافع کشورهایی که حضور آن ها در افغانستان دیده نمی شود نیز بسیار مهم است و نقش این کشورها نیز می تواند تاثیرات منفی خود را در رسیدن به یک توافق سیاسی در افغانستان ایجاد کند.

احمد رشاد جمالیار تاکید کرد: اگر کشورهای منطقه بر اساس منافع دولت و مردم افغانستان صادقانه عمل کنند نه تنها برای صلح افغانستان موثر است، بلکه ثبات منطقه ای و امنیتی را برای این کشورها ایجاد خواهد کرد.

وی به نقش منفی آمریکا در روند صلح افغانستان اشاره کرد و اظهار داشت: حضور و مدیریت آمریکا در روند صلح افغانستان، بر منافع این کشور استوار می باشد و آمریکا هیچ گاه به منافع دیگران توجه نمی کند و به همین خاطر کشورهای منطقه از این موضوع راضی نیستند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر افغانستان گفت: تغیر سمت های مدیریتی تاثیری بر سرنوشت افغانستان نخواهد داشت، چون استراتژی آمریکا به گونه ای طراحی شده که حضور و منافغ امریکا در منطقه مطرح است، نه منافع احزابی که دوره ای در آن حکومت می کند.