قوس 03, 1399 08:55 Asia/Kabul
  • انتقاد وزارت داخله افغانستان از دیدار پمپئو با سران طالبان
    انتقاد وزارت داخله افغانستان از دیدار پمپئو با سران طالبان

سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان در انتقاد از دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با سران طالبان در قطر گفت: این رفتارها ادعا و اعتماد کذب را در این گروه تقویت می‌کند.

 «طارق آرین» درباره دیدار «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با «ملا عبدالغنی برادر» رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در اظهاراتی انتقادی در توئیتر نوشت، چنین رفتارهایی ادعا و اعتماد کذب را در یک گروه تروریستی تقویت می‌کند.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان با اشاره اینکه باید به ملا برادر فهماند که آتش‌بس کند و از حسن‌نیت صلح سوءاستفاده نشود، تأکید کرد، اگر در صلح حسن‌نیت نباشد، نیروهای دولتی این کشور بساط تروریست‌ها را جمع می کنند.

انتقاد سخنگوی وزارت داخله افغانستان از اقدام وزیر خارجه آمریکا در دیدار برخی سران طالبان در قطر ناشی از نگرانی های کابل از تاثیرات منفی این گونه دیدارهای مقامات کشورهای مختلف با سران این گروه بر انگیزه آنان برای گرفتن امتیاز است.

از نظر دولت و ملت افغانستان در شرایطی که گروه طالبان از زمان آغاز روند مذاکرات بین الافغانی درقطر از 12 سپتامبر/22سنبله گذشته انعطافی در این گفتگوها نداشته و آتش بس را به عنوان حسن نیت ادامه این مذاکرات نپذیرفته است، دیدار مقامات رسمی دیگر کشورها از جمله مسئولان آمریکایی با سران طالبان، انگیزه آنان را در گرفتن امتیازات مختلف برای خاتمه موقت درگیری ها تا رسیدن به توافق نهایی آتش بس در روند مذاکرات را مضاعف می کند.     

درشرایطی که گروه طالبان عملا با ادامه خشونت ها در مناطق مختلف افغانستان همزمان با روند مذاکرات بین الافغانی در قطر، این گفتگوها را به بن بست کشانده است، مقامات کابل انتظار دارند تا فشارها بر این گروه برای پذیرش آتش بس موقت در افغانستان از سوی جامعه جهانی افزایش پیدا کند.

در همین چارچوب، هرگونه برنامه ملاقات مقامات کشورهای مختلف با سران طالبان در این شرایط می تواند موجب ایجاد نوعی اعتماد به نفس کاذب وامتیاز خواهی آنان شود که این مسئله می تواند پیچیده گی های کنونی در مذاکرات بین الافغانی را دو چندان کند.

 دیدار وزیر خارجه آمریکا با ملاغنی برادر و برخی مقامات ارشد طالبان در حالی است که این کشور با عدم اجرای تعهدات خود در توافقنامه صلح با این گروه که در فوریه گذشته در شهر دوحه به امضا دو طرف رسید، عملا موجب شده تا مذاکرات بین الافغانی در قطر به بن بست برسد و طالبان پیشرفت در این گفتگوها را به اجرایی شدن تعهدات کاخ سفید از جمله خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان در موعد مقرر در این توافقنامه مشروط کرده است.

 آمریکا در توافق با طالبان متعهد شده است در مدت باقیمانده تا پایان سال 2020 همه نیروهای خارجی از افغانستان را خارج کند که در کمتر از دو ماه باقیمانده تا انقضای این مهلت بعید است که کاخ سفید چنین تعهدی را اجرایی کند.  

با توجه به نقش مخرب آمریکا در روند صلح افغانستان که با نقض تعهدات در توافق صلح با طالبان تشدید نیز شده است، دولت این کشور خواهان بازگشت کاخ سفید به مسیر اجرای این تعهدات است.

این نگرانی در افغانستان وجود دارد که دولت آمریکا به دلایل مختلف از جمله بحران در فضای پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور بخصوص تمرکز دونالد ترامپ بر نتایج چالش برانگیز انتخابات، در هرگونه توافق فریبکارانه و پنهان با طالبان مسیر باز شده برای توافق احتمالی صلح با طالبان در فرایند مذاکرات فعلی در قطر را برای همیشه مسدود کند.     

کلیدواژه