قوس 09, 1399 13:42 Asia/Kabul
  • دیدار اشرف غنی با رئیس پارلمان افغانستان؛تلاش برای کاهش تنش
    دیدار اشرف غنی با رئیس پارلمان افغانستان؛تلاش برای کاهش تنش

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان با «میررحمان رحمانی »رئیس پارلمان این کشور و هیات اداری این نهاد دیدار کرد.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته امرالله صالح  معاون اول رئیس جمهوری افغانستان،در سخنرانی خود در کنفرانس ژنو درباره کمک های بین المللی به این کشور،اعضای پارلمان افغانستان را به  فساد متهم کرد و گفت، مصونیت اعضای این نهاد  در برابر پیگرد قانونی باید برداشته شود.

 اعضای پارلمان افغانستان  نیز در واکنش به این اظهارات صالح ضمن تاکید بر لزوم کناره گیری وی،از معاون اول رئیس جمهوری این کشور خواستند  اسناد و شواهد خود درباره اتهام فساد نمایندگان پارلمان را ارائه کند.

دیدار اشرف غنی با رئیس پارلمان افغانستان و هیات اداری این نهاد که با هدف دلجویی از اعضای پارلمان افغانستان پس از اظهارات جنجالی امرالله صالح صورت گرفت،اقدام مناسب رئیس جمهوری این کشور در توقف ادامه تنش ها در روابط قوای مجریه و مقننه این کشور بود.

با توجه به آنکه علاوه بر درخواست اعضای پارلمان برای کناره گیری معاون اول رئیس جمهوری افغانستان،رئیس این نهاد نیز صالح را به جاسوسی متهم کرده بود این احتمال وجود داشت که تنش های  وی با پارلمان همچنان ادامه پیدا کند.

اقدام هوشمندانه اشرف غنی در برگزاری نشست مشترک با رئیس پارلمان افغانستان و هیات اداری این نهاد، نوار ادامه اختلافات بین دو قوه مجریه و مقننه این کشور را قطع  کرد تا در شرایط حساس کنونی افغانستان،شکاف سیاسی بین کارگزاران حکومت این کشور بر مذاکرات بین الافغانی صلح که در قطر در حال پیگیری است،تاثیر منفی نگذارد.

 به خصوص آنکه اشرف غنی در این دیدار پارلمان افغانستان را نهاد مکمل قانون اساسی برای  حفظ  جمهوریت این کشور دانست و برلزوم هماهنگی دولت با پارلمان تاکید کرد.

ورود به موقع و مناسب اشرف غنی به مسئله مهم حل تنش های معاون اول رئیس جمهوری افغانستان و پارلمان این کشور،ضمن کمک به تقویت وحدت و انسجام بین قوای مقننه و مجریه این کشور،با امید افرینی بین مردم موجب جلوگیری از سوء استفاده طالبان از این تنش ها برای تعمیق رویکرد امتیاز گیری از مذاکرات بین الافغانی می شود.

با توجه به ساختار متنوع قومی،مذهبی واجتماعی در افغانستان،هر گونه مناقشه متاثر از رقابت ها و اختلافات سیاسی بین دولتمردان و اعضای پارلمان این کشور موجب شکل گیری دو یا چند قطبی درافغانستان می شود که می تواند تهدیدی جدی برای منافع و امنیت ملی باشد. 

به خصوص در شرایطی که طالبان با زیاده خواهی در روند گفتگوهای صلح با هیات مذاکره کننده دولت افغانستان در قطر ،این مذاکرات را به بن بست کشانده است هر گونه تنش و تفرقه  دربین قوای مقننه و مجریه افغانستان،آثار مخربی بر این مذاکرات  خواهد داشت.         

انتشار خبر از سرگیری روند بررسی صلاحیت های وزیران پیشنهادی دولت افغانستان  در جلسات پیش رو سوی پارلمان این کشور پس از نشست  اشرف غنی با میر رحمان رحمانی را می توان از پیامدهای مثبت این دیدار و دلجویی رئیس جمهوری افغانستان از وی و سایر نمایندگان مردم برشمرد. 

روند بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی اشرف غنی برای عضویت در کابینه افغانستان هفته گذشته پس از اظهارات جنجال برانگیز معاون اول رئیس جمهوری این کشور در متهم کردن اعضای پارلمان به فساد متوقف شد.

دلجویی و عذرخواهی تلویحی اشرف غنی از رئیس پارلمان افغانستان و هیات اداری این نهاد درباره اظهارات صالح،انتظار مردم این کشور از رئیس جمهوری برای ایفای نقش تعادل بخش در عرصه سیاسی است که غنی آنرا به موقع درک کرد.        

     

کلیدواژه