قوس 09, 1399 15:22 Asia/Kabul

همکاری های ایران و افغانستان در حوزه زراعت و دامداری به نفع هر دو کشور است و افغانستان می تواند نفع بیشتری از این همکاری ببرد

کارشناس اقتصادی افغان گفت: همکاری های ایران و افغانستان در حوزه زراعت و دامداری به نفع هر دو کشور است و با توجه به اینکه متخصصین ایرانی تخصص و تجربه بیشتری در این زمینه دارند، افغانستان می تواند نفع بیشتری از این همکاری ببرد.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با انورالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان در کابل اظهار داشت: افغانستان به فناوری مدرن کشاورزی و دامداری نیاز دارد که متخصصین ایرانی تخصص و تجربه بیشتری در این زمینه دارند و اگر همکاری در این زمینه به صورت قانونمند صورت بگیرد به نفع هر دو کشور به ویژه افغانستان است.

وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی دو کشور مشابه است ضمن اینکه نزدیکی های تاریخی هم بین دو کشور وجود دارد و بصورت سنتی همکاری هایی وجود داشته اما جمهوری اسلامی ایران با توجه به رویکرد علم محور و دانش محور خود، تحقیقاتی را در این حوزه انجام داده که استفاده از آن برای افغانستان مفید و موثر است.

این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل با اشاره به پیشنهاد مطرح شده در رابطه با ایجاد یک کمیته فنی مشترک در حوزه کشاورزی و دامداری بین دو کشور گفت: زمانی که تفاهمی در این زمینه صورت بگیرد کمیته ای از متخصصین ایجاد می شود و اگر توافقنامه هایی در این زمیه امضا و برنامه ها اجرایی شود مفید خواهد بود.

به گفته سیحون همکاری ها همچنان در بخش های آبیاری، بازاریابی محصولات، ساخت سردخانه ها و دیگر بخش های مربوطه می تواند صورت بگیرد زیرا جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ها تجارب درخوری دارد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با موضوع صادرات و واردات محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی بین ایران و افغانستان هم گفت: در صورتی که جامعه تجاری دو کشور باهم تفاهم داشته و راه های تجارت این محصولات را به ویژه در مقاطعی که هر کدام از کشورها با کمبود محصول یا فرآورده خاصی مواجه است، جستجو کنند و تجارت انجام شود، مردم دو کشور هم از این ناحیه سود می برند.

وی اضافه کرد: کشورهای ایران، افغانستان و کشورهای آسیای میانه دارای اقلیم مشابه هستند بنابراین همکاری ها و استفاده آن ها از تجربیات یکدیگر در حوزه کشاورزی می تواند برایشان مفید باشد.

 

کلیدواژه