قوس 16, 1399 14:36 Asia/Kabul

طالبان برای کسب امتیازات بیشتر در مذاکرات جنگ و خشونت را بیش از هر زمان دیگری شدت داده اند از اینرو به نظر نمی رسد در کوتاه مدت شاهد برقراری امنیت در افغانستان باشیم

عضو پارلمان افغانستان گفت: طالبان برای کسب امتیازات بیشتر در مذاکرات جنگ و خشونت را بیش از هر زمان دیگری شدت داده اند از اینرو به نظر نمی رسد در کوتاه مدت شاهد برقراری امنیت در افغانستان باشیم.

سید محمد جمال فکوری بهشتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به افتتاح شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و توافق هیات های جمهوری اسلامی ایران و طالبان بر سر کارشیوه مذاکرات، اظهار داشت: در اقداماتی که تحت عنوان مذاکرات بین افغانی و تشکیل شورای عالی مصالحه انجام می شود، مشکل ابتدایی این است که اجماع داخلی وجود ندارد، برنامه های مذاکرات توسط خارجی ها پیش می رود و خارجی ها و به ویژه امریکایی ها منافع خود را در ادامه جنجال ها در افغانستان می بینند.

وی افزود: در مذاکرات هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان توافق روی آتش بس چندان متصور نیست زیرا طالبان به دنبال ادامه جنگ هستند و بر این باور می باشند که با افزایش و گسترش جنگ می توانند در میدان مذاکرات امتیازات بیشتری کسب کنند. ضمن اینکه گمان می کنند به تنهایی می توانند حکومت را به دست بگیرند و امارت اسلامی خود را راه اندازی کنند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان دولت این کشور هم که از حمایت بین المللی برخوردار است، خود را برتر و با اعتبارتر از طالبان می داند و این موضوعات جریان مذاکرات را با دشواری بیشتری مواجه کرده است. بنابراین به نظر نمی رسد که به این زودی ها مذاکرات به نتایج مطلوبی منتج شود و افغانستان شاهد برقراری امنیت باشد.

فکوری بهشتی عنوان کرد: در صورتی که طرف های مذاکره کننده به منافع و مصالح ملی افغانستان فکر کنند، اولین چیزی که در مذاکرات باید روی آن بحث کنند، آتش بس است، تا نظامیان و غیرنظامیان آسیب نبینند و تاسیسات و زیربناها تخریب نشود. پس از آنکه آتش بس برقرار شد طرف ها می توانند در مورد چگونگی تشکیل نظام و مسایل دیگر بحث کنند. در صورتی که این مسایل مورد توجه قرار نگیرد مردم باور خود را نسبت به صلح و مذاکرات بین افغانی بیشتر از دست می دهند.

این کارشناس سیاسی در عین حال گفت: اولین جلسه شورای عالی مصالحه افغانستان که مربوط به تشکیل این شورا بود در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد و مردم هم از آن استقبال کردند هرچند نگرانی های خود را هم دارند و باید دید که این شورا تا چه میزان می تواند مذاکرات صلح را رهبری کند.

فکوری بهشتی یادآوری کرد که مذاکرات هیات های دو طرف بیش از هشتاد روز قبل آغاز شده اما خشونت ها از سوی طالبان بسیار افزایش پیدا کرده به گونه ای که حتی در بامیان که از جمله امن ترین ولایت های افغانستان بود چندی پیش انفجاری رخ داد که حدود بیست شهید و حدود هفتاد زخمی برجای گذاشت.

وی در مورد اعضای شورای عالی مصالحه ملی افغانستان هم گفت: بسیاری از آنان از جایگاه خوبی در برخوردار هستند و افرادی مانند حامد کرزی، گلبدین حکمتیار و عبدالرب رسول سیاف در لیست اسامی اعضای این شورا دیده می شوند و باید دید که آیا آن ها حاضرند تحت ریاست عبدالله عبدالله کار کنند یا خیر و اگر آن ها در این شورا حضور پیدا کنند گام مثبتی در جهت پیشبرد روند صلح خواهد بود.

 

کلیدواژه