شورای ملی افغانستان با کشمکش ها و ناهماهنگی های زیادی مواجه است
(last modified 1395-05-02T10:43:07+00:00 )
اسد 02, 1395 15:13 Asia/Kabul

شورای ملی افغانستان در دوره ی اخیر کاری خود با کشمکش ها و ناهماهنگی های زیادی مواجه بود

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: شورای ملی افغانستان در دوره ی اخیر کاری خود با کشمکش ها و ناهماهنگی های زیادی مواجه بود.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به آغاز تعطیلات تابستانی شورای ملی افغانستان اظهار داشت: در اواخر این دوره ی کاری شورای ملی افغانستان شاهد کشمکش هایی بین قوای مجریه و مقننه بودیم و ناهماهنگی ها و مسایل تبعیض آمیز و گرایش های قومی هم بین نمایندگان مجلس وجود داشت که باعث تشنج هایی نیز شد.

وی افزود: فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی که به پارلمان فرستاده شده بود جنجالی شد و کمیسیون مشترک در این مورد هم به نتیجه ای نرسید و کشمکش ها همچنان جریان دارد و به نظر می رسد که ادامه ی بحث پیرامون فرمان تقنینی رئیس جمهوری در مورد اصلاح نظام انتخاباتی به بعد از تعطیلات تابستانی موکول شود.

به گفته ی این فعال سیاسی-فرهنگی اختلافات موجود میان نمایندگان شورای ملی افغانستان ریشه در مسایل زبانی و قومی و مسایلی از این قبیل دارد، در دولت افغانستان هم قضایایی وجود دارد که ممکن است سبب شده باشد موادی به فرمان تقنینی رئیس جمهور اضافه شده باشد که برخی نمایندگان پارلمان با آن موافق نباشند و آن را به صلاح ملت افغانستان ندانند که این موارد هم باعث بروز اختلافات میان نمایندگان در این خصوص شده است.

عباس حسن زاده عنوان کرد: اگر این اختلافات و کشمکش ها در داخل پارلمان ادامه داشته باشد به بیرون از پارلمان و در ولایات مختلف و میان اقوام مختلف سرایت خواهد کرد چنانچه در گذشته هم مشاهده شده که وقتی اختلافات و درگیری هایی در نقاط مختلف افغانستان بروز می کند ریشه های آن یا در داخل ارگ ریاست جمهوری است، یا در داخل پارلمان که کشور را به چالش می کشاند، دچار اختلافات می کند و دردسرها و کشمکش ها را زیاد می کند.

وی اضافه کرد: در اینصورت مفاسد اجتماعی و اداری هم افزایش پیدا می کند زیرا هر کدام از اعضای پارلمان و دولت در داخل ادارات افرادی را دارند که به سادگی می توانند فساد اداری را گسترش دهند.

کلیدواژه