گزارش مبنی بر سوء استفاده مقامات دولتی افغانستان از بودجه کد 91 بیانگر تمام واقعیت ها نیست
(last modified 1399-09-25T08:58:02+00:00 )
قوس 25, 1399 13:28 Asia/Kabul

گزارش ها در مورد سوء استفاده مقامات دولتی از بودجه کد 91 بیانگر تمام واقعیت ها نیست و دولت معذوریت هایی هم دارد

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: گزارش روزنامه اطلاعات روز در مورد سوء استفاده مقامات دولتی از بودجه کد 91 بیانگر تمام واقعیت ها در نظام سیاسی افغانستان نیست و دولت معذوریت هایی هم دارد.

عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با واکنش تند وحید عمر رئیس ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست جمهوری افغانستان به گزارش هفته گذشته روزنامه اطلاعات روز در مورد سوء استفاده برخی مقامات دولتی از بودجه کد 91 یا بودجه فوق العاده دولت گفت: این گزارش و این واکنش هر دو بیانگر برخی واقعیت ها در نظام سیاسی افغانستان است اما دولت معذوریت ها و نیازمندی هایی دارد که گاهی ناگزیر است از این بودجه استفاده کند.

وی تصریح کرد: گزارشی که منتشر شد به نوعی یادآور فسادی است که از سال ها قبل در درون ادارات وجود داشته، هر روز نظام را با چالش ساختاری مواجه می کند، نوعی گسست میان مردم و حاکمیت ایجاد و بی اعتمادی را بازتولید می کند. اظهارات وحید عمر هم می تواند بیانگر واقعیت هایی باشد مبنی بر اینکه برخی نیازمندی هایی وجود داشته و ادارات دولتی بر اساس این نیازمندی ها و ساختارهایی که تعریف شده از بودجه کد 91 برداشت کرده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: به هر صورت گزارش این روزنامه بیانگر تمام واقعیت های سیاسی افغانستان نیست و نیازمندی های ادارات دولتی افغانستان هم باید مورد توجه قرار بگیرد. در مورد وجود فساد در ادارات دولتی افغانستان شکی وجود ندارد، رئیس جمهوری و سایر مقامات دولتی افغانستان هم بارها به آن اذعان کرده و کشورهای کمک کننده هم همواره تاکید داشته اند که باید مبارزه ساختارمند با این فساد صورت بگیرد با وجود این به نظر می رسد که در گزارش این روزنامه در خصوص استفاده از کد 91 اغراق شده و برخی از موارد نیازمندی هایی بوده که حکومت ناگزیر بوده از آن استفاده کند.

نظری در مورد موج سواری برخی رسانه ها و شخصیت ها از گزارش هایی مانند گزارش اطلاعات روز در خصوص سوء استفاده از بودجه کد 91 که از سوی وحید عمر مطرح شده هم گفت: شماری از گزارش ها با سوگیری هایی همراه است و به نظر می رسد که به منظور فشار بیشتر بر حکومت افغانستان منتشر می شود و حتی ممکن است با پشتوانه خارجی و با هدف تضعیف نظام سیاسی افغانستان همراه باشد.

به گفته این استاد دانشگاه با توجه به اینکه روند صلح افغانستان هم در جریان است برخی کشورها تلاش می کنند هم در نبرد دیپلماتیک و در مذاکرات صلح فشارهایی را بر حکومت افغانستان اعمال کنند و هم از طریق رسانه ها و دادن خوراک تبلیغاتی به آنان بر این فشارها بیفزایند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: آنان با اطلاعات درست یا نادرستی که در اختیار رسانه ها قرار می دهند سعی می کنند فضای افغانستان را ملتهب و شکاف بین مردم و دولت را بیشتر کنند و از این طریق بر حکومت اعمال فشار کنند تا در نهایت خواسته های طرف مقابل را در مذاکرات بپذیرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از رسانه ها در افغانستان مستقل نیستند و از سوی خارجی ها حمایت، جهت دهی و به نوعی مدیریت می شوند و به صورت کلی تلاش می شود که حکومت افغانستان در برابر جنگ نرمی که در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای به راه افتاده تحت فشار قرار بگیرد تا خواسته هایی را بپذیرد و امتیازات غیر منطقی به طرف مقابل بدهد که دستاوردهای مردم این کشور را زیر سوال ببرد.

 

کلیدواژه