حذف پست سخنگویی والیان افغانستان اقدامی در جهت تمرکز گرایی در امور است
(last modified 1399-10-01T10:20:30+00:00 )
جدی 01, 1399 14:50 Asia/Kabul
  • حذف پست سخنگویی والیان افغانستان اقدامی در جهت تمرکز گرایی در امور است

حذف پست سخنگویی والیان ولایت های افغانستان از سوی رئیس جمهوری این کشور اقدامی در جهت تمرکز گرایی در امور است

پژوهشگر سیاسی افغان گفت: حذف پست سخنگویی والیان ولایت های افغانستان از سوی رئیس جمهوری این کشور اقدامی در جهت تمرکز گرایی در امور است.

دکتر محمد تقی مناقبی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اینکه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفته که والی ها از این پس حق داشتن سخنگو ندارند در جهت رویکرد تمرکز گرایانه حکومت است که حتی صلاحیت های خود والی ها هم محدود شده است.

وی افزود: دولت افغانستان به دنبال آن است که مدیریت ها بیشتر به کابل منتقل شود، احتمالا یکی از دلایل اینکه تاکید شده والی ها سخنگو نداشته باشند و صدای حکومت واحد باشد همین موضوع باشد، این امکان نیز وجود دارد که این دستور رئیس جمهور دلایل فنی هم داشته باشد زیرا برخی سخنگوها به صورت تخصصی به موضوعات نمی پردازند و خارج از صلاحیت خود صحبت هایی می کنند که ممکن است به نفع نظام و دولت نباشد.

به گفته این استاد دانشگاه بصورت کلی اینکه والی ها در 34 ولایت افغانستان سخنگو نداشته باشند به نوعی محروم کردن مردم از بحث چرخش آزاد اطلاعات است در حالیکه این حق مردم است که بدانند در ولایات آن ها چه می گذرد.

مناقبی یاد آور شد که والی ها همیشه در دسترس رسانه ها نیستند و کارهای زیادی دارند که باید به آن ها رسیدگی کنند، به ویژه در ولایت های ناامن دسترسی به آنان بسیار دشوار است ضمن اینکه چندان مایل هم نیستند که خود را در معرض رسانه ها قرار دهند زیرا باید به مسایل مختلف مربوط به حوزه کاری شان پاسخ دهند و ممکن است پاسخ قانع کننده ای هم نداشته باشند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: افغانستان کشوری است که در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، قومی و امثال آن دارای تنوع است و تمرکز گرایی و افراط در آن می تواند در درازمدت آسیب زننده باشد هرچند در شرایط اضطرار ممکن است کشورها از این روش استفاده کنند اما این نگرانی وجود دارد که در افغانستان این استثناء تبدیل به یک اصل شود.

مناقبی تصریح کرد: این اتفاق بارها رخ داده که اگر در برخی ادارات کم کاری هایی صورت گرفته، به جای تقویت این ادارات، ارگان های موازی ساخته شده تا در دسترس رئیس جمهور، اداره امور و اداره ارگان های محلی قرار داشته باشد و این ارگان ها با صلاحیت بیشتر اقداماتی انجام دهند که موازی با ادارات رسمی و حتی وزارتخانه ها است.

وی اظهار امیدواری کرد، این دیدگاه در دولت که می شود همه چیز را توسط نهادها و ادارات محدود از کابل اداره کرد دچار تغییر شود و به تکثر گرایی و توجه به ولایات توجه بیشتری شود.

 

کلیدواژه