جدی 20, 1399 15:25 Asia/Kabul

این احتمال وجود دارد که حکومت آینده امریکا خلاف حکومت فعلی به حکومت افغانستان تمایل داشته باشد تا به طالبان

کارشناس سیاسی افغان گفت: این احتمال وجود دارد که حکومت آینده امریکا خلاف حکومت فعلی به حکومت افغانستان تمایل داشته باشد تا به طالبان.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با توجه به اینکه تا کمتر از دو هفته دیگر جمهوری خواهان حکومت را به دمکرات ها در امریکا واگذار می کنند این احتمال وجود دارد که آنان خلاف حکومت ترامپ که به طالبان تمایل پیدا کرده بود، به دولت افغانستان و تقویت آن متمایل باشد.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر با اشاره به آغاز دور دوم هیات های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر و دیدارهایی که پیشتر زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور افغانستان با برخی مقامات افغان داشت، عنوان کرد: خلیلزاد در گذشته تلاش هایی در رابطه با روند صلح انجام داده اما او برای رسمیت دادن به طالبان، با این گروه رابطه برقرار کرد که عملی غیرقابل قبول و نسنجیده بود و مردم را نسبت به وی بدبین کرد.

وی افزود: خلیلزاد کار را به جایی رساند که رسمیت دولت رسمی و قانونی افغانستان خدشه دار شود و در حالیکه دولت منتخب در افغانستان بر سر کار است بحث دولت موقت مطرح شود و شرایط به نفع طالبان رقم بخورد که خود داری اشرف غنی از دیدار با خلیلزاد هم به همین مسئله مربوط است.

این کارشناس افغان گفت: سیاستمداران افغان هم بهتر است به جای ملاقات با امثال خلیلزاد و دنبال کردن بحث حکومت موقت در افغانستان و برقراری ارتباط با طالبان، ارتباط خود را با دولت فعلی افغانستان بیشتر کنند.

ظهوری حسینی بیان داشت: طالبان تمامیت خواه هستند و دنبال حکومت مورد نظر خود می باشند و اگر هم به حکومت موقت یا مشارکتی تن بدهند برای هموار کردن مسیر  در جهت رسیدن به خواسته هایشان خواهد بود.

این کارشناس سیاسی همچنان گفت: امریکا در پی شکستی که در افغانستان خورده، به دنبال خارج کردن نیروهای خود از این کشور است و نیازی به نتیجه مذاکرات و توافقی دارد که بتواند نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و توافق انجام شده را دلیل آن اعلام کند.

به گفته ظهوری حسینی برای امریکا فرقی نمی کند که حکومت افغانستان در اختیار چه گروهی باشد هدف امریکا دستیابی به منافع خودش است حتی اگر از رهگذر ناامن کردن شرایط در افغانستان به آن برسد.

وی در عین حال اضافه کرد: دموکرات ها که قرار است تا کمتر از دو هفته دیگر قدرت را در امریکا به دست بگیرند، ممکن است با دولت افغانستان سازگاری داشته باشند تا با طالبان در حالی که حکومت ترامپ به طالبان نزدیک شده بود.

 

کلیدواژه