جدی 22, 1399 13:57 Asia/Kabul

رئیس جمهوری افغانستان به خاطر نگرانی از اقدامات برخی از شخصیت های تاثیرگذار در برابر دولت، آنان را به خود و سیستم دولتی نزدیک می کند

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس گفت: رئیس جمهوری افغانستان به خاطر نگرانی از اقدامات برخی از شخصیت های تاثیرگذار در برابر دولت، آنان را به خود و سیستم دولتی نزدیک می کند.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتصاب محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان به عنوان مشاور امنیتی-سیاسی ریاست جمهوری افغانستان از سوی محمد اشرف غنی اظهار داشت: سیاستمداران شناخته شده، تلاش می کنند در بازی های سیاسی امتیازاتی را به دست آورند چه به صورت شخصی و یا تحت عنوان حزبی، گروهی یا قومی و امثال آن.

وی تصریح کرد: در این اواخر محمد محقق سمت خاصی نداشت و مذاکرات قطر هم به گونه ای پیش رفت که دولت افغانستان نگران بود مبادا برخی شخصیت ها در مسیر طرح حکومت موقت گام بردارند چنانکه عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در این مورد صحبت کرد، بنابراین شرایطی را فراهم کرده که برخی شخصیت ها در قالب حکومت جذب شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی یکی از شخصیت هایی هم که گاهی صدایی از او شنیده می شود آقای محقق است که اکنون به عنوان مشاور امنیتی-سیاسی رئیس جمهور منصوب شده اما در حکم وی هم آمده که در زمان لزوم در جلسات شورای امنیت ملی افغانستان شرکت خواهد کرد.

اشراق با اشاره به اختلاف نظرات محمد محقق با محمد اشرف غنی در گذشته عنوان کرد: در سیاست افغانستان مفاهیم ماکیاولیستی بیشتر تبارز می کند یعنی سیاست برای قدرت، سیاست برای ثروت، سیاست برای منزلت و امثال آن. بر همین اساس سیاستمداران افغانستان نشان داده اند که در صورت تغییر موقعیت شان از شعارهای تندی که مطرح می کنند، برمی گردند. اشرف غنی و محقق هم گاهی سعی می کنند که منافع یکدیگر را پاس بدارند.

این کارشناس سیاسی در مورد نزدیکی محمد محقق با عبدالله عبدالله که رقیب سرسخت اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری بود و اکنون انتصاب وی به عنوان مشاور امنیتی-سیاسی رئیس جمهور غنی، عنوان کرد: این سیاستمداران گفتمان و یا فلسفه اجتماعی خاصی را مطرح نمی کنند که بخواهند برای جا انداختن آن ها فعالیت کنند. آن ها چهره هایی هستند که معمولاً از نام حزب، گروه و قوم برای گرفتن امتیاز استفاده ابزاری می کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر عبدالله عبدالله در حال حاضر جبهه خاصی علیه اشرف غنی ندارد و در کنار دولت قرار گرفته، از سوی دولت پشتیبانی و هدایت می شود و آقای محقق هم در جمع ده ها مشاور و مشاور ارشدی قرار گرفته که آقای غنی دارد.

 

کلیدواژه