جدی 25, 1399 14:15 Asia/Kabul

اظهارات ضد و نقیض مقامات امریکایی در خصوص مسئله صلح افغانستان و طرح حکومت موقت نشان دهنده شکست پروژه های امریکا در افغانستان است

کارشناس سیاسی افغان گفت: اظهارات ضد و نقیض مقامات امریکایی در خصوص مسئله صلح افغانستان و طرح حکومت موقت نشان دهنده شکست پروژه های امریکا در افغانستان است.

رحمت ا.. نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره صحبت های زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان در زمینه ایجاد حکومت موقت به عنوان یکی از گزینه های روند صلح و مطرح کردن آن با برخی شخصیت های افغان و اظهارات راس ویلسون کاردار سفارت آمریکا در کابل مبنی بر اینکه واشنگتن به دنبال ایجاد دولت موقت در افغانستان نیست و از تشکیل آن نیز حمایت نمی‌کند، عنوان کرد: این اظهارات ضد و نقیض مقامات امریکایی نشانه شکست پروژه های آنان در افغانستان است.

وی یادآور شد: خلیلزاد در سفر به افغانستان و دیدار با شخصیت های افغان سه طرح را مطرح کرد، یکی اینکه در روند صلح، طالبان به دولت بپیوندند، دیگر اینکه دولت به ساختاری بپیوندد که طالبان آن را اداره می کنند و یا حکومت موقت تشکیل شود، چیزی که نه مردم افغانستان می خواهند و نه دولت این کشور. اگر قرار است صلحی برقرار شود بهترین راه آن است که طالبان به دولت مستقر بپیوندند و هر گروهی هم که درپی قدرت است از طریق انتخابات قدرت را به دست آورد.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها بازی دوگانه ای را در افغانستان به راه انداخته اند، از یکسو مردم را می کشند و از سوی دیگر فریاد صلح سر می دهند، به نظر می رسد که امریکایی ها می خواهند افغانستان را در همین وضعیت کنونی نگه دارند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

نهضت یار در رابطه با توقف مذاکرات هیات های مذاکره کننده افغانستان و طالبان در دوحه نیز اظهار داشت: تعدادی از اعضای برجسته دو طرف به دوحه نرفتند که یکی از دلایل توقف مذاکرات همین موضوع بود، ضمن اینکه دولت افغانستان خواستار ادامه نظام جمهوریت و دموکراسی است و طالبان آن را نمی خواهند، هر کدام هم به دنبال قدرت هستند که به این ترتیب مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

وی اضافه کرد: تا زمانی که سازمان ملل و کشورهای منطقه نقش خود را ایفا نکرده و از یکه تازی های امریکا در امور افغانستان جلوگیری نکنند بحث صلح افغانستان هم به جایی نخواهد رسید و حتی ممکن است جنگ های دیگری آغاز شود.

 

کلیدواژه