هند در قبال افغانستان صادقانه عمل کرده و یکی از کشورهای قابل اعتماد منطقه است
(last modified 1399-10-29T10:49:43+00:00 )
جدی 29, 1399 15:19 Asia/Kabul

کارشناس افغان و استاد دانشگاه: هند از گذشته تا به امروز در زمینه های اقتصادی، سیاسی و نظامی همکاری های بسیار خوبی با افغانستان داشته و یکی از کشورهای قابل اعتماد منطقه است که افغانستان می تواند سیاست خارجه خود را با او هماهنگ کند و البته دولت افغانستان باید هوشیارانه عمل کند تا در مورد همکاری های هند و پاکستان با افغانستان یک توازون برقرار باشد.

سید یاسر روشن کارشناس افغان و استاد دانشگاه خاتم النبین(ص) در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با سیاست هند در قبال افغانستان گفت: افغانستان می تواند همانند گذشته از رقابت هایی که میان هند و پاکستان وجود دارد نفع ببرد و زمینه را برای همکاری گسترده با هند فراهم سازد و همچنین جایگزینی آمریکا با هند می تواند برای افغانستان فرصت بسیار خوبی باشد چرا که هند یکی از ابرقدرت های آینده در جهان است و در حال حاضر هم به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای آسیا محسوب می شود.

 وی افزود: مقدار سرمایه گذاری اولیه هند در افغانستان بستگی به دشمنی هند با پاکستان دارد و باید دولت افغانستان به این توجه داشته باشد که در شورای امنیت موضوع تحریم طالبان و بمب گذاری های اخیر را مطرح کنند تا انگیزه هند برای سرمایه گذاری بیشتر شود.

روشن افزود: یکی از موضوعات که در رابطه با حضور هند در افغانستان قابل اهمیت است بومی بودن یک ابر قدرت جوان است که پیوندهای دیرینه فرهنگی و تاریخی با افغانستان دارد و این دو کشور در گذشته های دور در قالب یک امپراتوری واحد بوده اند.

این فعال سیاسی اظهار داشت: افغانستان می تواند در بلند مدت سیاست خارجی خود را با هند هماهنگ کند و همچنین هند از گذشته تا به امروز در زمینه های اقتصادی، همکاری بسیار خوبی با افغانستان دارد و در بخش آموزش نیروهای نظامی هم با افغانستان فعالانه و صادقانه عمل کرده است.

وی بیان داشت: هند یکی از کشورهای قابل اعتماد منطقه است که افغانستان می تواند سیاست خارجه خود را با او هماهنگ کند و البته دولت افغانستان باید هوشیارانه عمل کند تا در مورد همکاری های هند و پاکستان با افغانستان یک توازون برقرار باشد.

کلیدواژه