احتمال تمایل بیشتر دولت جدید امریکا به دولت افغانستان و افزایش فشارها بر طالبان و پاکستان
(last modified 1399-11-02T08:55:23+00:00 )
دلو 02, 1399 13:25 Asia/Kabul

با روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری امریکا به احتمال زیاد تمایل دولت امریکا به دولت افغانستان بیشتر شده و فشارها بر طالبان و پاکستان افزایش خواهد یافت

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: با روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری امریکا به احتمال زیاد تمایل دولت امریکا به دولت افغانستان بیشتر شده و فشارها بر طالبان و پاکستان افزایش خواهد یافت.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: تغییر شرایط در امریکا، رفتن دونالد ترامپ و شروع به کار جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری امریکا بر شرایط جنگ و صلح افغانستان تاثیر می گذارد و اکنون، هم دولت افغانستان و هم طالبان منتظرند ببینند که سیاست بایدن در قبال مسئله افغانستان چگونه خواهد بود.

وی با اشاره به شروط طالبان برای ادامه مذاکرات صلح از جمله آزادی هفت هزار زندانی دیگر این گروه بر اساس توافقنامه شان با امریکا و خودداری دولت افغانستان از آن، افزود: طالبان به دنبال آن هستند که تعداد بیشتری از زندانیان این گروه آزاد شوند، اما دولت افغانستان می داند که اگر آن ها را آزاد کند اهرمی را از دست می دهد که می تواند بر سیاست های طالبان تاثیر بگذارد.

به گفته این کارشناس سیاسی دولت افغانستان همچنان واقف است که زندانیان طالبان در صورت آزادی دوباره به صحنه جنگ برمی گردند و باعث تقویت نظامی طالبان می شوند به همین دلیل در مورد آزادی دیگر زندانیان طالبان مقاومت می کند. اما طالبان تلاش می کنند از فرصتی که دارند برای آزادی تعداد بیشتری از زندانیان خود استفاده کنند.

ملا زهی عنوان کرد: به هر صورت سیاست کلی امریکا در قبال افغانستان تغییر خاصی نمی کند اما تغییرات جزئی به وجود خواهد آمد، طالبان بر این تصور هستند که ممکن است دولت جو بایدن به دولت مرکزی افغانستان گرایش پیدا کند و کمتر توافقی را که بین امریکا و طالبان در زمان ترامپ امضا شد، جدی بگیرد و یا زلمی خلیلزاد همچنان به عنوان نماینده امریکا در امور صلح افغانستان باقی بماند.

وی همچنان گفت: در صورتی که تاکتیک جو بایدن متفاوت از تاکتیک دونالد ترامپ باشد به احتمال قوی دولت افغانستان در موقعیت بهتری نسبت به گذشته قرار می گیرد و ممکن است طالبان فشار بیشتری را متحمل شوند ضمن اینکه سیاست بایدن در قبال پاکستان هم متفاوت است و بر این اعتقاد است که پاکستان باید بصورت هدایت شده تری پیش برود و به حمایت خود از طالبان ادامه ندهد. با وجود این ها ابهامات زیادی در مورد سیاست بایدن در قبال مسایل منطقه وجود دارد و در این شرایط ابهام آمیز دولت افغانستان سعی می کند که به طالبان باج ندهد.

ملازهی اظهار کرد: ممکن است در رابطه با مسئله صلح افغانستان موانعی ایجاد شود اما مسئله این است که راهی به جز مذاکره وجود ندارد، راه حل نظامی به بن بست رسیده و اکنون که بایدن روی کار آمده اگر طالبان باز هم راه نظامی را ادامه دهند این احتمال وجود دارد که دولت امریکا دخالت بیشتری کند، بنابراین طالبان هم باید انعطاف بیشتری نشان دهند تا راهی برای پایان دادن به جنگ افغانستان پیدا شود.

وی اضافه کرد: شرایط منطقه هم ایجاب نمی کند که جنگ در افغانستان بیش از این ادامه پیدا کند و اگر امریکایی ها فشار بیشتری به پاکستان وارد کنند ممکن است رفتار خود را تغییر دهد و به روند مذاکرات صلح کمک کند.