تغییر حکومت در امریکا تغییری در سیاست های آن کشور در قبال افغانستان و منطقه ایجاد نمی کند
(last modified 1399-11-04T10:51:20+00:00 )
دلو 04, 1399 15:21 Asia/Kabul

امریکا در افغانستان و منطقه به دنبال اهداف خود است و تغییر حکومت در آن کشور یا افغانستان تغییری در سیاست های امریکا ایجاد نخواهد کرد

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: امریکا در افغانستان و منطقه به دنبال اهداف خود است و تغییر حکومت در آن کشور یا افغانستان تغییری در سیاست های امریکا ایجاد نخواهد کرد.

حجت الاسلام سید جواد وحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید امریکا اظهار داشت: سیاست های کلان امریکا با برگزاری انتخابات و تغییر سران حکومت در این کشور تغییر چندانی نمی کند، تعیین کننده سیاست های نظام امریکا که نظام سلطه و مبتنی بر سلطه گری و جنگ طلبی است، لابی های درون این نظام است و فرقی هم نمی کند که حزب جمهوریخواه بر سر کار بیاید و یا حزب دموکرات، دمکرات ها با سیاست نرم سلطه گری را پیش می برند و جمهوریخواهان با سیاست خشن.

وی افزود: زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا شد، زلمی خلیلزاد را که قرابت خونی و خاکی با افغانستان داشت به عنوان نماینده امریکا در امور صلح افغانستان تعیین کرد اما تاثیری در ایجاد آرامش، صلح و ثبات در افغانستان نداشت، امریکا از مذاکرات با طالبان که به مدیریت خلیلزاد انجام می شد، به نوعی خلاصی از باتلاق افغانستان را دنبال می کرد.

این کارشناس افغان عنوان کرد: امریکایی ها به دنبال آن بودند که هزینه های سرسام آور خود را در جنگ افغانستان که طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا به شمار می رود و بر مالیات دهندگان امریکایی تحمیل شده، کاهش دهند، در نتیجه مذاکرات طولانی امریکا و طالبان قرار شد که دیگر طالبان به امریکایی ها حمله نکنند و پایگاه های امریکایی ها در افغانستان در امان باشد که دستاورد عمده توافقنامه امریکا و طالبان همین بود. طالبان هم خواستار کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان شده بودند که تعداد این نیروها هم به 2500 نفر کاهش یافت.

به گفته وحیدی از زمان امضای این توافقنامه، طالبان به نیروهای امریکایی حمله نکردند اما در افغانستان نه تنها شاهد کاهش خشونت و آرامش نبودیم بلکه خشونت ها و حملات طالبان علیه مردم افغانستان بیشتر شد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: امریکایی ها در افغانستان هزینه کرده اند و می کنند، در حال حاضر هم نیروهای امریکایی در افغانستان حضور دارند بنابراین دولت جدید امریکا حساسیت هایی نسبت به افغانستان دارد و اعلام هم کرده که در حال بررسی و بازنگری توافقنامه امریکا و طالبان است که در زمان ریاست دونالد ترامپ امضا شد، اما توجه به طالبان به آن شکلی که در زمان ترامپ مشاهده می شد، نخواهد بود.

وحیدی اظهار کرد: دولت امریکا توجه چندانی هم به مذاکرات طالبان و دولت افغانستان ندارد چون برایش مهم نیست، آنچه برای امریکایی ها ویژه برای ترامپ مهم بود امضای توافقنامه صلح با طالبان به عنوان یکی از دستاوردهایش در منطقه بود. اکنون هم آنچه در مذاکرات بین افغانی برای امریکایی ها مهم است، این است که هزینه های امریکا در افغانستان کاهش پیدا کند و در عین حال حضور استخباراتی آن کشور در افغانستان برای تامین منافعش ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: اینکه در افغانستان حکومت جمهوری ادامه پیدا می کند و یا یک حکومت سختگیرانه طالبانی بر سر کار می آید برای امریکا اهمیتی ندارد، هرکدام منافعش را تامین کند از آن حمایت خواهد کرد، چنانکه در عربستان سعودی که از دوستان نزدیک امریکا است، دموکراسی اصلا وجود ندارد اما امریکا اهمیتی نمی دهد زیرا منافع خودش را تامین می کند، بنابراین صلح، ثبات و امنیت در افغانستان هم برای امریکایی ها اهمیتی ندارند و آن ها در این کشور فقط به دنبال منافع خود هستند.

 

کلیدواژه