شورای علمای شیعه از نظام جمهوری اسلامی افغانستان و قانون اساسی همچنان حمایت خواهد کرد
(last modified 1399-11-06T10:28:28+00:00 )
دلو 06, 1399 14:58 Asia/Kabul

اعضای شورای علمای اهل تشیع به این نتیجه رسیدند که حداقل قانون اساسی که فعلا در افغانستان وجود دارد می تواند قابل حمایت و دفاع باشد و در شرایط کنونی تغیر قانون اساسی کار عاقلانه ای محسوب نمی شود و لذا حفظ قانون اساسی را به عنوان یک اصل همگانی پذیرفته و حمایت از آن را بر خود فرض می دانند.

حجت السلام نعمت الله غفاری عضو شورای علمای اهل تشیع افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با اعضای این شورا گفت: گاهی مسائلی بوجود می آید که به سرنوشت جامعه و تمام مردم افغانستان به خصوص شیعیان افغانستان مرتبط می شود و شورای علمای شیعه احساس مسئولیت می کند که در این موارد ورود پیدا کند و موضع مشخصی برای مردم داشته باشد و راهنمایی های خود را برای مردم ارائه کند.

وی افزود: اوضاع جاری افغانستان تا اندازه ای باعث نگرانی و دلهره مردم شده است و شورای علمای شیعه در همین زمینه یک اجلاس مشورتی را برگزار کرد و تعدادی از سیاسیون و جریانات سیاسی اهل تشیع را در آن جلسه فرا خواند و درباره تحولات احتمالی و اوضاع جاری کشور با هم مشورت کردند و نتیجه آن نشست این شد که تغییر رژیم جمهوری و فروپاشی احتمالی نظام آسیب هایی را برای همه مردم خواهد داشت و همه باید هوشیار باشیم که حوادث تلخ گذشته تکرار نشود.

غفاری بیان داشت: اعضای شورای علمای اهل تشیع به این نتیجه رسیدند که حداقل قانون اساسی که فعلا در افغانستان وجود دارد می تواند قابل حمایت و دفاع باشد، و این قانون اساسی در زمانی ساخته شد که بسیاری از بزرگان دینی و سران جهادی همگی حضور داشتند و نظرات خود را مطرح کردند و همه  مواد آن با همین رویکرد دینی مورد توجه قرار گرفته و تصویب شده است.

این عالم دینی اظهار داشت: در شرایط کنونی برهم زدن قانون اساسی و جایگزین کردن قانونی که هنوز وجود ندارد و معلوم نیست که مردم را به چه سرنوشتی گرفتار خواهد کرد کار عاقلانه ای محسوب نمی شود و لذا حفظ قانون اساسی را به عنوان یک اصل همگانی پذیرفته و حمایت از آن را بر خود فرض می دانیم و گذشته از این که در راس نظام چه کسی قرار می گیرد اصل نظام که بر گرفته از همین قانون اساسی است قابل حمایت است.

غفاری تصریح کرد: البته قانون اساسی فعلی قابل تعدیل است و بعد از گذشت 17 سال احساس می شود که بعضی از مواد آن باید تعدیل شود اما راهکار برای اصلاحات در خود قانون اساسی در نظر گرفته شده است و به جای اینکه فروپاشی صورت بگیرد و این قانون اساسی از بین برود می شود همین قانون اساسی مبنا قرار داد و اصلاحاتی در آن بوجود آورد.

عضو شورای علمای اهل تشیع افغانستان در مورد دیدار با رئیس جمهور افغانستان گفت: شورای علما می خواست که نظرات و مواضع خود را در مورد حوادث جاری افغانستان به گوش رئیس جمهور و سایر شخصیت های سیاسی برساند و این ملاقات هم در همین راستا صورت گرفت و البته ملاقات های هم قبلا با دیگر شخصیت های سیاسی داشته ایم و در روزهای آینده نیز با عبدالله عبدالله نیز ملاقات خواهیم داشت.

وی ادامه داد: البته در ملاقات با رئیس جمهور یک سلسله مشکلاتی دیگری هم که وجود دارد مطرح شد و از اشرف غنی خواسته شد که خواسته ها و انتظارات مردم را بر آورده کند.

لازم به ذکر است که؛ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان قبل از ظهر دیروز یکشنبه 5 بهمن ماه با اعضای شورای علمای اهل تشیع افغانستان در ارگ ریاست جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این دیدار طی سخنانی گفت: جمهوریت چتر و بستری است که مساوات تمام افغان‌ها در آن تامین می‌شود و انقطاع در جمهوریت قیمت نهایت بالایی خواهد داشت. نیروهای امنیتی و دفاعی ما جنگ را نباخته‌اند و مشروعیت کامل بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی افغانستان پابرجاست و آمریکا شریک دولت افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی ما است.

رئیس‌جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: تعیین هدف ما برای صلح با دنیا و منطقه، این است که افغانستان مستقل، دارای اقتدار ملی، مردم سالاری و وحدت ملی باشد و طریقه ما برای مراحل دیگر مذاکره، انجام با دقت، با تدبیر و اطمینان آن است.

غنی ادامه داد که ما حاضر به تسلیم نیستیم و صلحی می‌خواهیم که در آن بقا، رفاه و وحدت ملی باشد.

وی افزود: بخاطر تامین امنیت علمای کرام تدابیر بیشتری خواهیم گرفت و در نظر است تا بالای وقف‌نامه‌ها و مسودۀ قانون آن بر اساس مذاهب حنفی و جعفری، فکر واضح شود و در مورد سایر پیشنهادات‌تان اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.

 محمد اکبری معاون شورای علمای اهل تشیع و عضو مشرانو جرگه افغانستان هم در این دیدار گفت: این شورا با مشی معتدل و راه روشن در جهت تحکیم پایه‌های اخوت اسلامی و وحدت ملی تلاش می‌کنند، خواهان صلح و پایان جنگ در کشور می‌باشند و حمایت خویش را از حفظ قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی افغانستان، ابراز می‌نماید.

 وی با بیان اینکه شورای علمای اهل تشیع همیشه خواهان صلح، ثبات و امنیت افغانستان است گفت که امیدواریم هرگونه تصمیم، انعطاف و صلح در چهارچوب قانون اساسی و حفظ نظام جمهوریت صورت گیرد

کلیدواژه