سفر هیأت طالبان به تهران در تفاهم با شورای مصالحه ملی افغانستان
(last modified 1399-11-09T13:22:12+00:00 )
دلو 09, 1399 17:52 Asia/Kabul
  • سفر هیأت طالبان به تهران در تفاهم با شورای مصالحه ملی افغانستان
    سفر هیأت طالبان به تهران در تفاهم با شورای مصالحه ملی افغانستان

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت، سفر هیأت طالبان به تهران در تفاهم با این شورا انجام گرفته است.

عبدالله عبدالله در صفحه فیسبوک خود نوشت سفر هیأت  طالبان به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران در باره روند مذاکرات صلح با وی هماهنگ شده بود.
وی همچنین در نشستی در کابل که با حضور تعدادی از بانوان به منظور رایزنی درباره "نقش زنان در روند صلح و آتش بس" برگزار شد، تأکید کرد تمامی زندانیان طالبان از زندان آزاد خواهند شد و اسامی سران  این گروه نیز از فهرست سیاه سازمان ملل حذف خواهد شد، اما این ها پس از رسیدن به یک توافق صلح امکان پذیر  است.
هیأت  طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر سه شنبه گذشته وارد تهران شد و با برخی از مقامات   ایران دیدار و در باره صلح در افغانستان  تبادل نظر کرد.
سفر هیات طالبان به تهران برای رایزنی درباره  صلح در افغانستان نشان دهنده جایگاه ایران در تامین ثبات در منطقه است.در چارچوب ظرفیت های ایران درروند استقرار صلح در افغانستان از دو سال گذشته تاکنون ،تهران یکی از کانون  های اصلی رایزنی دولت افغانستان و طالبان برای دست یابی به توافقی جامع برای خاتمه جنگ و برقراری آتش بس دائمی و صلح پایدار بوده است.

در شرایطی هیاتی از طالبان  به ریاست ملا عبدالغنی برادر به تهران سفرکردند که طبق اعلام  برخی منابع  در دولت افغانستان واین گروه ،مذاکرات صلح در قطر با بن بست مواجه شده است.

در حال حاضر مانع اصلی در گفتگوهای صلح تاکید این گروه بر آزادی همه زندانیان است در حالی که معاون اول رئیس جمهوری افغانستان نه تنها با این درخواست موافق نیست بلکه خواستار اعدام زندانیان خطرناک طالبان شده است که بر اساس حکم مراجع قانونی نیز اشد مجازات برای آنان صادر شده است.

بدنبال سخنان امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان ،طالبان درباره پیامد اعدام زندانیان این گروه به دولت این کشور هشداردادند. 

البته باید توجه داشت که علاوه بر آنکه عدم تصمیم دولت افغانستان برای آزادی زندانیان طالبان بر بن بست در مذاکرات صلح تاثیر گذار بوده است اصرار این گروه بر شناسایی مطالبه آنان برای برپایی امارات اسلامی دراین کشور نیز موجب شده تا این گفتگوها درتنگنای جدی قرار گیرند.

اظهارات عبدالله درباره انکه مطالبات طالبان درباره آزادی زندانیان  و خروج این گروه از لیست سیاه سازمان ملل پس از دست یابی به توافقی جامع بین طالبان و دولت افغانستان امکانپذیر خواهد شد حاکی ازآنست که مقامات این کشور حاضر به تن دادن به خواسته های این گروه قبل از امضای توافق نیستند.

در واقع ازادی زندانیان باقیمانده طالبان و خروح این گروه از لیست سیاه سازمان ملل در فهرست تعهدات دولت افغانستان در توافقنامه احتمالی صلح گنجانده می شوند که باید در یک دوره زمانی مشخص اجرایی شود.

این در حالی است که به  دلیل بدعهدی آمریکا درقبال تعهدات خود در توافقنامه صلح با این کشور که در فوریه 2020 بین دوطرف امضاء شد طالبان حاضر نیستند تحقق مطالبات خود در مسئله صلح افغانستان را به دوره پس از امضای توافقنامه صلح با دولت این کشور ارجاع دهند.

بدین ترتیب طالبان نگران آنست  که  دولت افغانستان پس توافقنامه صلح تعهدات خود را اجرا نکند و مقامات کابل نیزاین  نگرانی را دارند که پس از آزادی زندانیان طالبان و خروج این گروه از لیست سیاه ،نتوانند با طالبان درباره استقرار صلح دائم در این کشور به توافق برسند به خصوص آنکه این گروه تنها به استقرار امارت اسلامی منهای جمهوریت در افغانستان می اندیشد.    

کلیدواژه