حکومت موقت باتوجه به تجارب گذشته و شرایط حاکم در افغانستان ممکن نیست
(last modified 1399-11-12T10:52:57+00:00 )
دلو 12, 1399 15:22 Asia/Kabul

کارشناس افغان گفت: با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، طالبان تلاش می کنند با مطرح کردن بحث حکومت موقت، مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد و این طرح بهانه ای است برای امتیاز گیری بیشتر و از نگاه عملی هم باتوجه به تجارب گذشته و شرایط حاکم در افغانستان ممکن نیست.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، طالبان تلاش می کنند که با افزایش خشنونت ها روی ساختارهای حکومت افغانستان فشار بیاورند و به عنوان ابزار سیاسی از آن استفاده کنند، زیرا بحث مذاکرات برای طالبان فرصت بسیار مناسبی است تا از این طریق به امتیازگیری بیشتری بپردازند.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: در وضعیت پیش آمده، حکومت افغانستان می تواند رضایت جامعه جهانی را جلب کند تا موضوع جنگ و صلح در افغانستان تنها به طالبان به عنوان یک گروه سیاسی وابسته نباشد. چون که گروه ها و حلقه هایی در درون یا بیرون از افغانستان وجود دارند که آن ها هم تلاش می کنند گفت و گوها و مذاکرات صلح به نتیجه مطلوبی برسد تا مردم افغانستان به آرزوی دیرینه خود دست یابند یا به آن نزدیک شوند.

این تحلیلگر سیاسی در مورد مطرح شدن طرح حکومت موقت گفت: حکومت موقت بحث جدیدی نیست و حتی در زمانی که مذاکرات میان آمریکا و گروه طالبان برقرار بود، بحث آن نیز مطرح بود و خواست طالبان هم برای به قدرت رسیدن و همچنان دور زدن حکومت فعلی افغانستان از گذشته تا به امروز یکی از مباحث مورد توجه طالبان بوده است.

وی بیان داشت: یکی از دلایلی که بحث حکومت موقت را دوباره برجسته کرد روی کار آمدن دولت جدید آمریکا است که طالبان تلاش می کنند با مطرح کردن بحث حکومت موقت، مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور افغانستان در تازه ترین اظهارات خود و همچنین تعدادی از سیاسیون افغانستان به ویژه مشاور امنیت ملی، حکومت موقت را رد کردند و البته بحث حکومت موقت بهانه ای است که گاهی برای امتیاز گیری بیشتر مطرح می شود و جنبه عملی آن هم باتوجه به تجارب گذشته و شرایط حاکم در افغانستان ممکن نیست و تا پایان حکومت دوره اشرف غنی بحث آن در افغانستان ادامه دارد.

 

کلیدواژه