نشانه ای از تفاهم قدرت های منطقه ای و جهانی بر سر یک حکومت جدید در افغانستان مشاهده نمی شود
(last modified 1399-11-13T10:41:53+00:00 )
دلو 13, 1399 15:11 Asia/Kabul

تا به حال نشانه ای از تفاهم قدرت های منطقه ای و جهانی بر سر یک حکومت جدید و کنار زدن حکومت فعلی در افغانستان مشاهده نشده است

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: تا به حال نشانه ای از تفاهم قدرت های منطقه ای و جهانی بر سر یک حکومت جدید و کنار زدن حکومت فعلی در افغانستان مشاهده نشده است.

حجت الاسلام محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در خصوص انتشار خبرهایی مبنی بر تلاش برخی از طرف ها و از جمله عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان برای کنار زدن اشرف غنی از قدرت و اینکه گفته حتی اگر بحث حکومت موقت مطرح نباشد او باید از قدرت کنار برود، اظهار داشت:

اگرچه مذاکرات صلح با طالبان متوقف شده اما تلاش ها و مباحث برای مسئله صلح جدی است و عوامل متعددی بصورت موازی در حال حرکت است تا تحولی اتفاق بیفتد اما موانعی هم وجود دارد.

وی افزود: موضوع اصلی صلح و آشتی در افغانستان است که با موانع جدی روبرو شده، یکی از موانع، توافقنامه طالبان با امریکا و ابهامات آن است، مردم افغانستان هنوز از محتوای این توافقنامه و جزئیات آن اطلاع ندارند، مذاکراتی هم که بین طرف های دولت و طالبان آغاز شد برمبنای همان توافقنامه بوده و اکنون عده ای نگران هستند که اگر مبنا آن توافقنامه باشد با توجه به محتویات پنهانی که دارد، درد سرهایی را در آینده خلق خواهد کرد.

به گفته این کارشناس سیاسی مسئله دیگر انتقال قدرت است، در صورتی که توافقی بین هیات های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان صورت بگیرد، ناگزیر باید حکومت موقتی ایجاد شود یا وضعیت گذار به حکومت آینده به وجود آید. طبیعی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به راحتی این موضوع را نمی پذیرد.

مختاری عنوان کرد: در مورد پشت پرده مذاکرات اظهاراتی از زبان امین احمدی عضو ارشد مذاکره کننده با طالبان منتشر شده و صحبت هایی هم وجود دارد که عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بر آقای اشرف غنی فشارهایی وارد کرده و تلاش می کند که وی را برای کنار رفتن از حکومت قانع کند اما او به سادگی زیر بار این موضوع نخواهد رفت و تا جایی که توان داشته باشد تلاش می کند که پنج سال حکومت خود را تکمیل کند مگر اینکه فشارهای منطقه ای و جهانی روی وی بیشتر شود.

وی تصریح کرد: البته در حال حاضر هماهنگی خاصی بین قدرت های منطقه و جهان در این زمینه قابل مشاهده نیست، جو بایدن به تازگی در امریکا روی کار آمده و هنوز خطوط اصلی سیاست خارجی اش مشخص نیست، هیات طالبان هم که سفرهایی به کشورهای مختلف داشته رایزنی هایی داشته اما هماهنگی خاصی در رابطه با کنار رفتن اشرف غنی از حکومت ایجاد نشده است.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: قدرت های منطقه ای می گویند که با حکومت بر سر اقتدار افغانستان در ارتباط هستند و از آن حمایت می کنند هرچند با طالبان هم ارتباطاتی دارند اما هنوز نشانه ای از تفاهم قدرت های منطقه ای و جهانی بر سر چگونگی حکومت آینده افغانستان مشاهده نمی شود.

 

کلیدواژه