دلو 18, 1399 11:02 Asia/Kabul

مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان گفت: جامعه ما از نگاه سیاسی تکثر گرا است و افراد و گروها می توانند نظرات خود را بیان کنند ولی چیری که مبنا قرار دارد قانون اساسی افغانستان است که دوره کاری رئیس جمهور را مخشص کرده است.

شاه حسین مرتضوی مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در گفت و گو با رادیو دری گفت: بر طبق قانون اساسی افغانستان محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور است و هر گونه انتقال قدرت فقط از طریق قانون اساسی عملی و ممکن خواهد بود.

وی با اشاره مطرح کردن بحث حکومت موقت از سوی  برخی چهره های سیاسی  افغانستان گفت: جامعه ما از نگاه سیاسی تکثر گرا است و افراد و گروها می توانند نظرات خود را بیان کنند ولی چیری که مبنا قرار دارد قانون اساسی افغانستان است که دوره کاری رئیس جمهور را مشخص کرده است.

 مشاور محمد اشرف غنی بیان داشت: رئیس جمهور افغانستان یکسال می شود که مراسم تحلیف انجام داده و در تمام عرصه ها فعالیت ها به خوبی جریان دارد و روابط حکومت با منطقه و جهان به خوبی پیش می رود و مبنا عملکرد دولت در تمام امور قانون است.

مرتضوی با اشاره به حضور اخیر رئیس جمهور افغانستان در منزل عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه صلح گفت: رئیس جمهور به تمام شخصیت های و جریان های که در داخل حکومت و یا بیرون از نظام هستند احترام دارد و در گذشته هم برای ملاقات با شخصیت های سیاسی به منزل آن ها رفته است و دیدار اخیر وی هم با عبدالله عبدالله، نگاه باز سیاسی وی را نشان می دهد و این ملاقات در جهت اجماع سیاسی برای رسیدن به یک صلح پایدار بوده است.

وی در ادامه به تشکیل کمیسیون ویژه صلح در مجلس افغانستان اشاره کرد و افزود: صلاحیت های همه قوا در قانون اساسی مشخص است و خوب است که همه دستگاه به وظایف خود بر اساس قانون بپردازند و البته مجلس هم حق نظارت بر نهادهای دیگر را دارد و نظرات نماینگان در مورد صلح هم مهم است اما امورات مربوط به مذاکرات صلح باید از طریق نهاد ها و مراکزی که قانون مشخص کرده است پیگیری شود.

مشاور اشرف غنی در مورد علت توقف مذاکرات صلح دوحه نیز گفت: طالبان همیشه مدعی بودند که حکومت افغانستان طرفدار جنگ است ولی امروز به همه ثابت شده که این طالبان هستند که میز گفت و گو را ترک کرده اند و از صلح و مذاکره فرار می کنند و طالبان به جای مذاکره، به کشورهای دیگر سفر می کنند و در داخل کشور نیز مشغول جنگ هستند.

وی تصریح کرد:  امروز برای همه جهان ثابت شده که طالبان منطق گفت و گو را ندارد و نگاه اکثریت جهان در مورد طالبان در حال تغیر است و این گروه فرصت های را که در منطقه و جهان داشت در حال حاضر از دست می دهد.

کلیدواژه