دلو 18, 1399 11:30 Asia/Kabul
  • موضع برجامی اروپا و ایفای همزمان دو نقش پلیس خوب و پلیس بد
    موضع برجامی اروپا و ایفای همزمان دو نقش پلیس خوب و پلیس بد

با اینکه اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام ، عملکردی منفی درزمینه حفظ آن و اجرایی کردن وعده های خود داشته اند، اما هنوز هم ادعای حمایت از برجام وپیشبرد سیاست دیپلماسی حداکثری را دارند.در عین حال ادعاهای جدید فرابرجامی اروپا که از جانب فرانسه مطرح شده است نشانگر رویکرد دو گانه و متناقض اروپا به برجام است.

در این راستا "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام، خواستار حرکت از سمت سیاست «فشار حداکثری» به سمت «دیپلماسی حداکثری» در قبال ایران شد. بورل درخصوص آمادگی کشورهای اروپایی عضو برجام برای عمل به تعهداتشان ذیل این توافق هسته‌ای گفت: «برجام بر اساس پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای در قبال لغو تحریم‌ها است. کشورهای اتحادیه اروپا همچنان به تعهداتشان در قبال برجام پایبند خواهند بود».

در مقابل "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهور فرانسه خواستار برقراری مذاکراتی جدید با ایران در خصوص مسائل هسته‌ای و موشکی شد. مکرون علی‌رغم آنکه خودش را یک «میانجی صادق» برای مذاکره میان ایران و آمریکا توصیف کرد، خواستار مذاکراتی جدید با تهران با مشارکت دادن عربستان سعودی ورژیم صهیونیستی شد.

اظهارات رادیکال رئیس جمهور فرانسه، یاد آور مواضع تند این کشور در آستانه دستیابی به توافق برجام در سال 2015 است، مقطعی که در آن لوران فابیوس وزیر خارجه وقت فرانسه بیش از جان کری  وزیر خارجه وقت آمریکا، از ضرورت مهار ایران سخن به میان می‌آورد.

به نظر می رسد اروپایی ها در راستای سیاست متعارض و دوگانه خود در قبال ایران و برجام اکنون تقسیم نقش کرده اند.

از یک سو "جوزپ بورل" به عنوان به اصطلاح پلیس خوب ایفای نقش کرده  وژست خیر خواهانه به خود گرفته و از لزوم اتحاذ سیاست دیپلماسی حداکثری و نیز پایبندی طرف های اروپایی به تعهدات برجامی خود سخن می گوید. وی کارزارفشار حداکثری آمریکا را که دولت ترامپ از مه 2018 سر لوحه رویکرد خود در قبال ایران قرار داد نادرست می داند. لذا اکنون توصیه می کند طرف های دیگر برجام از جمله آمریکا با توجه به روی کار آمدن دولت بایدن بر تعامل با ایران و اتخاذ دیپلماسی  آن هم به صورت حداکثری تمرکز نمایند.

این در حالی است که فرانسه به عنوان یکی از اعضای سه گانه تروئیکای اروپایی موضعی خصمانه و زیاده طلبانه در قبال ایران و برجام اتخاذ کرده و اکنون مکرون در نقش پلیس بد ، خواسته های دولت قبلی و کنونی آمریکا یعنی توسعه برجام و طرح موضوعات دیگر به ویژه توانمندی موشکی و سیاست های منطقه ای ایران را در جریان مذاکرات آتی خواستار شده است.

البته مکرون پا را از این حد نیز فراتر نهاده و با وقاحت تمام خواهان اضافه شدن متحدان  منطقه ای غرب یعنی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتی شده است. در حالی که دشمنی آشکار ریاض و تل آویو با جمهوری اسلامی ایران برای هر تحلیلگر و سیاستمداری روشن است. در واقع مکرون به زعم خود می خواهد در مذاکرات آتی با ورود اعضای جدید جبهه غربی ها را تقویت و فشار را بر ایران به حداکثر برساند.

با این حال موضع تهران روشن است.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته است : «هیچ بندی از برجام عوض‌ نخواهد شد و هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد،‌ برجام 2+5 یا 3+5 نخواهد شد.»

به گفته "حسن بهشتی پور" کارشناس مسائل بین الملل، آنچه اکنون در اولویت است این است که طرف های برجامی به علاوه آمریکا تعهداتشان را اجرا کنند تا برای ایران اطمینان ایجاد شود وگرنه فضایی برای همکاری و تعامل در آینده به وجود نخواهد آمد.

موضع گیری های اخیر مقامات ارشد اروپایی در نقش های دو گانه پلیس خوب و پلیس بد در واقع به منظور همسویی کامل اروپا با دولت بایدن و مواضع برجامی آن و در واقع ایجاد جبهه جدید و واحد غرب در برابر ایران صورت گرفته است./

 

 

کلیدواژه