دلو 18, 1399 13:49 Asia/Kabul

کارشناس افغان و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات نبراس گفت: بحث مصالحه و مذاکرات صلح باعث شد جایگاه طالبان تغییر کند و با دیگر کشورها به مناسباتی دست پیدا کنند و در حال حاضر نیز انتظار می کشند که تا اوضاع آن ها نسبت به گذشته بهتر شود و منتظر نتیجه تغیرات در آمریکا هستند که تا چه میزان در سرنوشت آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

سید حسین اشراق، کارشناس افغان و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات نبراس در گفت‌ وگو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حمایت مجلس افغانستان از طرح حکومت موقت گفت: بیشتر کسانی که به عنوان نماینده  وارد مجلس شده اند از راه های نامشخص به این سمت دست پیدا کرده اند و از تخصص و صلابتی لازم برخوردار نیستند و اهداف خاص سیاسی خود را دنبال می کنند.

وی در ادامه افزود: به تازگی در بحث مصالحه، برخی که همچنان در کنار حکومت و در داخل نظام هستند تلاش می کنند تا بعد از تحولات و در دولت موقت نیز حضور داشته باشند تا به منافع شخصی خود دست پیدا کنند و در همین راستا برخی هماهنگی هایی را انجام می دهند و تلاش آن ها بر این است که خود را با تحولاتی که در آینده رقم خواهد خورد، هماهنگ کنند.

اشراق بیان داشت: میررحمان رحمانی رئیس مجلس افغانستان تاکید کرد که نظام همچنان باقی خواهد ماند اما ممکن است در سطح حکومت تغییراتی اعمال شود که اگر در آن صورت مجلس باقی بماند، از آن استقبال خواهیم کرد و این نظر وی نشان می دهد که حتی کسانی که در راس قوا نیز هستند می خواهند خود را با حکومت موقت که تاکید به بر کناری هیات رهبری حکومت افغانستان دارد، هماهنگ کنند.

اشراق عنوان کرد: در افغانستان بحث منافع ملی تا هنوز شکل نگرفته و نیروهای متفاوتی که در صحنه سیاسی حضور دارند و بحث حکومت موقت را مطرح می کنند و یا اشرف غنی و طرف دارانش که بحث جانشینی مشروع از طریق انتخابات را عنوان می کنند، هریک به دنبال منافع خود هستند و هر چیزی که منافع آن ها را تامین کند آن را منافع ملی می دانند.

وی اضافه کرد: علت این که محمد اشرف غنی گاهی با یک گروه همسو می شود و گاهی مخالف و یا برای ملاقات با عبدالله عبدالله به منزل وی می رود و یا محمد محقق سمت می دهد و با مارشال دوستم نزدیک می شود، همه در جهت آن است که منافع شخصی و سیاسی مطرح است م منافع ملی در نظر گرفته نمی شود.

اشراق در مورد مذاکرات صلح قطر افزود: پروژه دوحه از همان ابتدا بر محوری قرار گرفته بود که هدف ملت افغانستان را بازتاب ندهد بلکه سازشی ایجاد کند تا بعضی از گروه ها در آن حذف شوند و بعضی دیگر بر سرکار بیایند و مصالحه ای که در افغانستان منجر به یک آرامش و سازشی مبتنی بر توسعه سیاسی شود و همچنین وضعیت جدید و آینده امیدوار کننده را رقم بزند، هنوز مشخص نیست.

اشراق یادآور شد: با مطرح شدن بحث مصالحه و مذاکرات صلح جایگاه طالبان تغییر کرد و طالبان توانستند به عنوان یک گروه سیاسی خود را مطرح و با دیگر کشورها به مناسباتی دست پیدا کنند و در حال حاضر نیز انتظار می کشند که تا اوضاع آن ها نسبت به گذشته بهتر شود و منتظر نتیجه تغیرات در آمریکا هستند که تا چه میزان در سرنوشت آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

کلیدواژه