تاکید جمهوری اسلامی ایران بر پایان جنگ و توقف فاجعه انسانی در یمن
(last modified 1399-11-19T08:03:28+00:00 )
دلو 19, 1399 12:33 Asia/Kabul
  • تاکید جمهوری اسلامی ایران بر پایان جنگ و توقف فاجعه انسانی در یمن
    تاکید جمهوری اسلامی ایران بر پایان جنگ و توقف فاجعه انسانی در یمن

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است .

این سفردرشرایط کنونی منطقه اما ازچه اهمیتی برخورداراست؟

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه در آستانه سفر«مارتین گریفیتس» به تهران در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر مسئولین آمریکایی در خصوص یمن خاطر نشان کرد: توقف حمایت و عدم فروش سلاح به ائتلاف عربستان در صورتی که یک مانور سیاسی نباشد می‌تواند گامی در جهت تصحیح اشتباهات گذشته باشد.

خطیب زاده اما تصریح کرد: این موضوع مشکل یمن را به تنهایی حل نمی‌کند و در ادامه باید محاصره هوایی، دریایی و زمینی که به واسطه آن هزاران نفر از مردم آن کشور به دلیل فقر غذایی و دارویی جان باختند، برطرف و حملات نظامی کشورهای متجاوز به رهبری عربستان سعودی به یمن نیز قطع گردد.

جمهوری اسلامی ایران دراین زمینه بویژه ازاقدامات سازمان ملل و همکاری کشورهای منطقه برای پایان  جنگ یمن استقبال می‌کند.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب؛ ۲۱ مهرماه/میزان 98در دیدار «عمران خان» نخست‌وزیرپاکستان خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران از مدت ها قبل طرحی چهار ماده‌ای برای پایان جنگ یمن داده است و اگر این جنگ به نحو درستی پایان یابد، می‌تواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد.

 مفاد طرح چهار ماده ای تهران برای استقرار صلح در یمن شامل؛  برقراری آتش بس و توقف سریع کلیه حملات نظامی خارجی؛ ارسال فوری و بدون وقفه کمک‌های انسان دوستانه برای مردم یمن؛ از سرگیری گفت وگوی ملی یمنی یمن با مشارکت نمایندگان تمام احزاب سیاسی و گروه‌های اجتماعی این کشور و تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن است.

عربستان سعودی از ابتدا مرتکب یک اشتباه بزرگ  شد و با این اشتباه محاسباتی، خود را در یمن گرفتار کرد . ائتلافی که جنگ را علیه یمن  برافروخت اکنون متوجه این واقعیت شده است  که هرچه این جنگ ادامه داشته باشد زیانی که به آنها می‌رسد بیشتر خواهد شد. قطعا حملات تلافی جویانه مقاومت در یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در تغییر دیدگاه سعودی ها بی تاثیر نبوده است.

"حسن هانی‌زاده" کارشناس مسایل غرب آسیا، با اشاره به وضعیت فعلی یمن پس از دفاع شش ساله در مقابل تجاوزگری‌های رژیم سعودی می گوید ؛ "شرایط یمن در دو حوزه سیاسی و نظامی قابل بررسی است. در حوزه نظامی  هم اکنون شرایط پیچیده‌ای در این کشور حاکم است و رقابت عربستان و امارات برای تسلط در جنوب یمن شرایط این کشور را سخت‌تر کرده است؛ اما درهرحال عربستان بازنده سیاسی و نظامی جنگ در یمن است."

درمجموع  آنچه امروز در یمن شاهد هستیم ؛ ناظر بر دو جریان مهم است :

نخست انکه ؛طرف متجاوز، عربستان و حامیان این جنگ هستند. بنابراین پایان جنگ  تنها با توقف  محاصره و قطح حملات محقق خواهد شد.

جریان دوم ؛ سرنوشت مردم بیگناه و  کشتار زنان و کودکان و ویرانی کشوریمن است. دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور بشردوستانه اخیرا" با انتشار بیانیه ای از کشته شدن ۲۳۳ هزار نفر در جنگ تحمیلی بر یمن  خبر داد.

جنگ  یمن طی شش سال گذشته  باعث ویرانی مدارس، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌ها در این کشور شده و نزدیک به ده میلیون آواره برجای گذاشته است.بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده‌ است. ضروری ترین نیاز یمن در شرایط فعلی بازشدن مرزها وپایان  محاصره برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور است .با توجه به این ضرورت ها؛ ایران همچون گذشته از هر ابتکاری که توقف جنگ و رفع محاصره یمن را به همراه داشته باشد استقبال می‌کند. 

 

کلیدواژه