دلو 25, 1399 13:28 Asia/Kabul

تغییر در دولت امریکا بحث ایجاد حکومت موقت در افغانستان و بها دادن بیش از حد به طالبان را تحت تاثیر قرار داده و کمرنگ کرده است

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس گفت: تغییر در دولت امریکا بحث ایجاد حکومت موقت در افغانستان و بها دادن بیش از حد به طالبان را تحت تاثیر قرار داده و کمرنگ کرده است.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان مبنی بر اینکه حکومت موقت راه حل پایان جنگ در افغانستان نیست و کشورهای تاثیرگذار باید طالبان را سر میز مذاکره حاضر کنند، اظهار داشت: این موضع آقای عبدالله بی ارتباط به سیاست های دولت جدید امریکا نیست.

وی با یادآوری اینکه نشانه هایی از تمایل عبدالله عبدالله به ایجاد حکومت موقت در گذشته وجود داشت، عنوان کرد: تغییری در دیدگاه های عبدالله نشانه نگاه سیاستمداران افغانستان از جمله آقای عبدالله به  کشورهای خارجی و سیاست های آن ها در قبال افغانستان است چنانکه در بحث انتخابات افغانستان و انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم آقای عبدالله سیاست های کشورهای قدرتمند خارجی را مد نظر داشت.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا سیاستمداران امریکایی به دنبال ایجاد یک حکومت موقت در افغانستان بودند اما اکنون در امریکا دولت جدیدی روی کار آمده و روابط دولت اشرف غنی با دولت جدید امریکا بهتر شده، بنابراین ایجاب می کند گسستی که در دوره ترامپ در رابطه با افغانستان مد نظر بود چندان برجسته نشود و آقای عبدالله هم تلاش می کند که خود را با شرایط جدید هماهنگ کند.

اشراق در رابطه با دیدار اخیر اشرف غنی با عبدالله عبدالله و احتمال تغییر دیدگاه عبدالله پس از آن هم گفت: تا زمانی که خارجی های اثرگذار بر مسایل افغانستان در این زمینه اشاره ای نکرده باشند بعید است که آقای عبدالله تنها به درخواست آقای غنی تن داده باشد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به دیدارهای اشرف غنی با شخصیت های سیاسی و جهادی افغان در روزهای گذشته و ارتباط این دیدارها با نگرانی های وی از طرح بحث حکومت موقت هم گفت: زمانی که در تصمیم گیری های دولت امریکا تغییراتی رونما شود، بر مسایل مربوط به افغانستان هم تاثیر می گذارد.

به گفته اشراق در توافقنامه ای که میان طالبان و دولت امریکا در زمان ریاست ترامپ امضا شد و ضمایمی هم داشت، برای طالبان جایگاه خاصی در نظر گرفته شده بود و این گروه امیدوار شده بود که بخش بزرگی از قدرت را در افغانستان به چنگ خواهند آورد اما با تغییر دولت در امریکا این مساله با تردید روبرو شده به ویژه اینکه وزیر خارجه امریکا از بازنگری در آن توافقنامه سخن گفته است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل طالبان هم دیگر به ادامه مذاکره تمایلی نشان ندادند و وضعیت دولت آقای غنی هم از حالت شکنندگی خارج شد و او اکنون از وضعیت پیش آمده استفاده و تلاش می کند که هم در سطح بین المللی موقعیت خود را محکم تر کند و هم در سطح داخلی از ضرورت یک اجماع بر سر حفظ نظام جمهوری سخن بگوید و اینکه نباید زیاد به حکومت موقت و بها دادن به طالبان فکر شود.

 

کلیدواژه