رئیس جمهوری جدید امریکا و تیمش؛ به دنبال راهی برای ادامه حضور در افغانستان
(last modified 1399-12-07T11:21:24+00:00 )
حوت 07, 1399 15:51 Asia/Kabul

جو بایدن رئیس جمهوری امریکا و تیم دیپلماتیک وی به دنبال آن هستند که راه هایی برای ادامه حضور در افغانستان بیابند

کارشناس سیاسی افغان گفت: جو بایدن رئیس جمهوری امریکا و تیم دیپلماتیک وی به دنبال آن هستند که راه هایی برای ادامه حضور در افغانستان بیابند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بایدن و تیمش خلاف سیاست های شتاب زده دونالد ترامپ، سعی می کنند با ایجاد تغییراتی در عرصه سیاست بین المللی به خصوص در مورد افغانستان اقدامات خاصی را انجام دهند تا نیروهای خود را از افغانستان خارج نکنند.

وی تصریح کرد: اظهارات اخیر مسئولان سیاسی امریکا و ناتو نشان می دهد که آن ها شتاب زده از افغانستان خارج نمی شوند و به دنبال اطمینان از اوضاع افغانستان هستند؛ این بهانه ای است که هم بتوانند بر ادامه بحث مذاکرات صلح تاکید داشته باشند و هم به حضور خود در افغانستان ادامه دهند.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکا داعش را تقویت می کند تا جهان و منطقه را برای ادامه جنگ در افغانستان آماده کند و در صورت حذف طالبان هم، جنگ توسط گروه دیگری به نام داعش ادامه داشته باشد.

مختاری عنوان کرد: امریکایی ها، افغانستان را به راحتی از دست نمی دهند و به عنوان سکوی پرش از آن استفاده می کنند، تقویت داعش و بالا بردن احتمال ادامه جنگ حتی در صورت حذف طالبان هم در همین راستا صورت می گیرد.

وی با اشاره به توافقنامه امریکا با طالبان و تاکید بر لزوم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در آن، گفت: با توجه به گفته های سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه اگر امریکایی ها براساس توافقنامه عمل نکنند، حاضر به قربانی خواهند شد، ممکن است طالبان عملیات خود را علیه نیروهای امریکایی و ناتو تشدید کنند.

این کارشناس افغان با اشاره به تصمیم دولت امریکا در مورد بازنگری توافقنامه طالبان با دولت ترامپ اظهار کرد: بازنگری توافقنامه به معنای آن است که آن ها هنوز نمی دانند چه تصمیمی بگیرند، بنابراین ممکن است روند مذاکرات قطر ادامه پیدا کند و یا تغییری در سیاست های امریکا رونما شود که مذاکرات را هم تحت تاثیر قرار دهد.

مختاری عنوان کرد: سیاست اصلی و عملی امریکایی ها در قبال مذاکرات صلح هنوز مشخص نیست و بایدن و تیم سیاست خارجی وی گفته اند که نمی خواهند شتاب زده عمل کنند و از روند مذاکرات صلح حمایت می کنند.

این کارشناس سیاسی گفت: جوبایدن از احتمال ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان سخن گفته بنا بر این ممکن است در افغانستان جنگ ادامه پیدا کند و طالبان عملیات خونین تری را سازمان دهی کنند و به این زودی ها با دولت افغانستان صلح نکنند.

وی تاکید کرد: امریکا سیاست بزرگی در ارتباط با جهان از جمله در خاورمیانه، آسیای میانه و منطقه دارد که کشورهای قدرتمند مثل روسیه و چین در آن قرار دارند، در اظهارت بایدن و همکارانش نیز نمایان بود که تعامل کمتری با روسیه و چین نسبت به ترامپ خواهند داشت زیرا بایدن نظر مثبتی به چین و روسیه ندارد.

 

کلیدواژه