امریکا از طالبان به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود در منطقه استفاده می کند
(last modified 1399-12-10T08:41:43+00:00 )
حوت 10, 1399 13:11 Asia/Kabul

امریکا از ابتدا طالبان را به عنوان ابزار برای پیشبرد اهداف خود در منطقه ایجاد کرد و اکنون هم از این گروه به همین منظور استفاده می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا از ابتدا طالبان را به عنوان ابزار برای پیشبرد اهداف خود در منطقه ایجاد کرد و اکنون هم از این گروه به همین منظور استفاده می کند.

سید جواد موسوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکا به گونه ای طالبان را کنترل و از این گروه حمایت می کند که جنگ و صلح آن تامین کننده منافع خودش باشد.

وی افزود: از زمانی هم که مذاکرات قطر آغاز شد بسیاری از تحلیلگران نسبت به نتایج آن خوشبین نبودند، امریکا نیروهای خود را به قصد ماندن در افغانستان وارد این کشور کرده بود و دولت جدید واشینگتن هم چنین نظری دارد، فقط دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی امریکا تصمیم داشت به بهانه مذاکرات قطر و توافق با طالبان نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، اما دولت جدید امریکا به دنبال حضور دوامدار نیروهای خود در افغانستان است.

به گفته این کارشناس سیاسی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان مایه بروز جنگ، ویرانی، ترور و وحشت است، مردم افغانستان به حضور امریکایی ها در کشورشان خوشبین نیستند زیرا همه شعارهای آن ها دروغ ثابت شد، آن ها با شعار مبارزه با تروریزم، ناامنی و مواد مخدر آمده بودند اما ترور، وحشت، انفجار، ناامنی و تولید مواد مخدر روز به روز بیشتر شد و مشخص است که تروریست ها مورد حمایت خارجی ها هستند.

موسوی عنوان کرد: امروز همه می دانند که طالبان دست پرورده خارجی ها هستند و برنامه های صلح و امثال آن بیشتر به بازی شبیه است، مدتی است که طالبان به نیروهای خارجی حمله نکرده اند اما نظامیان و غیرنظامیان افغان را به بهانه های واهی مورد حمله قرار می دهند و اگر هم مذاکرات به نتایجی نرسد حملات طالبان علیه مردم و حکومت افغانستان شدت پیدا می کند.

وی اظهار کرد: ادامه و شدت این حملات طالبان هم با امکانات و پول امریکایی ها خواهد بود. امریکایی ها با قدرت اطلاعاتی و وسایل و امکاناتی که در اختیار دارند چگونه نمی توانند گروهی به نام طالبان را شکست دهند، مساله این است که نمی خواهند آن ها را از بین ببرند زیرا برای اهداف منطقه ای خود به آن ها نیاز دارند و باز هم به شکلی دیگر آنان را وارد جنگ خواهند کرد.

موسوی یاد آور شد: حکومت ترامپ طالبان را در حد یک حکومت بالا برد، آنان را در برابر حکومت افغانستان تقویت کرد، هزاران زندانی طالبان را که تروریست و قاتل مردم بودند با فشار بر دولت افغانستان آزاد کرد که دوباره به میدان های جنگ بازگشتند، برای آن ها امکانات فراهم کرد تا به کشورهای مختلف سفر کنند و امکانات سیاسی بسیاری در اختیارشان قرار داد.

وی اضافه کرد: مشخص بود که امریکایی ها به دنبال آن هستند که افغانستان را به طالبان تحویل دهند، اکنون هم ممکن است طالبان جنگ علیه دولت افغانستان را شدت ببخشند اما این بار به بهانه اینکه برنامه صلح به نتیجه نرسیده است.

 

کلیدواژه