حوت 14, 1399 13:38 Asia/Kabul

برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان تمام طرف های این کشور باید در کنار هم قرار بگیرند و در مورد صلح و آینده سیاسی باهم گفت و گو کنند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان مردم این کشور شامل توده های مردم، جامعه مدنی، گروه ها و رهبران سیاسی، دولت و طالبان افغان باید در کنار هم قرار بگیرند و در مورد صلح و آینده سیاسی افغانستان باهم گفت و گو کنند.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این مساله هم بدون شکیبایی طرفین درگیر و حمایت کشورهای پیگیر موضوع امکان پذیر نیست.

وی در رابطه با دیدار زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور افغانستان با مقامات افغان از جمله محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور، عنوان کرد: این روزها تلاش های زیادی برای نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح و برقراری صلح و امنیت در افغانستان وجود دارد، برنامه ها و دیدارهای خلیلزاد هم در همین راستا ارزیابی می شود اما مساله صلح افغانستان به یک اجماع ملی و همکاری کشورهای حمایت کننده نیاز دارد.

این کارشناس افغان افزود: با روی کار آمدن دولت جدید امریکا انتظار می رفت که مواضع این دولت در قبال صلح افغانستان مشخص شود، از اینرو برای مدتی روند مذاکرات صلح افغانستان متوقف شد و طالبان در مذاکرات حاضر نشدند و اکنون به نظر می رسد با حضور خلیلزاد در افغانستان وی حامل پیام رئیس جمهوری امریکا در مورد موضوع صلح افغانستان بوده باشد.

حسن زاده در مورد مذاکرات دولت امریکا در زمان ریاست دونالد ترامپ و طالبان و توافقنامه ای که بین آنان امضا شد و اکنون به یکسالگی خود رسیده، گفت: ابتدا این مذاکرات پنهانی بود و مذاکرات هم بدون حضور دولت افغانستان برگزار شد و با این دولت مشورتی صورت نگرفت، توافقنامه ای هم که امضا شد دارای مشکلاتی بود.

به گفته این کارشناس افغان از سوی دیگر طالبان هم به عملی نشدن مواد توافقنامه اعتراضاتی داشتند از جمله چگونگی روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان که با آنچه در توافقنامه آمده، متفاوت است و اینکه برخی از زندانیان طالبان هم از زندان ها آزاد نشده اند، اما ممکن است دولت امریکا تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که در هر صورت در آینده نزدیک شاهد برقراری صلح و ثبات در افغانستان باشیم.

 

کلیدواژه