حوت 17, 1399 12:51 Asia/Kabul
  • تقابل فزاینده آمریکا با روسیه با افزایش کمک های نظامی به اوکراین
    تقابل فزاینده آمریکا با روسیه با افزایش کمک های نظامی به اوکراین

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از ارائه بسته جدید نظامی به اوکراین در گامی جهت تقابل با روسیه خبر داد. سخنگوی پنتاگون گفت: «وزارت دفاع آمریکا بسته 125 میلیون دلاری جدیدی را برای کمک به امور امنیتی اوکراین ارائه می‌کند و این بسته برای کمک به اوکراین در حفظ تمامیت ارضی و همچنین اطمینان از حفاظت از مرزهای آن هزینه خواهد شد.»

پیش از این «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در گفت‌ و گوی تلفنی با «آندری تاران» وزیر دفاع اوکراین گفته بود که ایالات متحده متعهد به تقویت نیروهای مسلح اوکراین است تا به این کشور کمک کند از خود در برابر روسیه دفاع کند. «آستین» تاکید کرد که  موافق ارسال سلاح به اوکراین است. اوکراین نیز چندی قبل از دریافت کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک خبر داده بود.

بحران اوکراین  که از سال 2014 آغاز شده به مثابه نقطه عطفی در روابط روسیه وآمریکا محسوب می شود. واشنگتن  به بهانه حمایت از دولت غربگرای اوکراین، طی شش سال اخیر به اعمال و گسترش تحریم ها علیه روسیه پرداخته است. بهانه این تحریم ها نیز الحاق کریمه به خاک روسیه و حمایت مسکو از مخالفان جدایی طلب شرق اوکراین عنوان شده است. واشنگتن از اوکراین به منزله ابزاری برای تشدید فشارها علیه مسکو استفاده می کند. در این راستا دولت اوباما، دولت ترامپ و اکنون دولت بایدن تاکید زیادی بر تقویت نظامی اوکراین، تجهیز آن به پیشرفته ترین تسلیحات، استقرار نظامی در اوکراین و در نهایت، حمایت از پیوستن اوکراین به ناتو دارند. هواپیماهای نظامی آمریکا از جمله بمب افکن های استراتژیک بی -52 نیز تاکنون چندین بار به بهانه شرکت در رزمایش ها، در قلمرو هوایی اوکراین به پرواز درآمده اند. واشنگتن درعین حال به تاسیس و عملیاتی کردن یک ایستگاه  دریایی در بندر اودسا  پرداخته است.

همه اینها در حالی است که بر اساس دکترین امنیت ملی روسیه، حضور نظامی ناتو به ویژه آمریکا درکشورهای خارج نزدیک روسیه یعنی کشورهایی که زمانی جزء شوروی بوده اند، خط قرمز امنیتی مسکو محسوب می شود. با این حال دامنه اقدامات آمریکا محدود به این موارد نبوده و واشنگتن تلاش می کند تا زمینه های واگرایی اوکراین با روسیه را هر چه بیشتر گسترش دهد. از جمله مسکو بارها  واشنگتن را به تلاش برای بی اعتبار ساختن توافقنامه مینسک متهم کرده است. هم چنین پس از اعلام جدایی کلیسای ارتدوکس اوکراین از کلیسای ارتدوکس روسیه در اکتبر 2018 ، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که این کار با حمایت مستقیم و آشکار آمریکا صورت گرفته است.

دولت بایدن علاوه بر همه اقدامات قبلی آمریکا، در مسیر حمایت سیاسی اوکراین و تضعیف روسیه گام جدیدی برداشته است. «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا اخیرا تاکید کرد  که واشنگتن هرگز «تهاجم روسیه علیه اوکراین» و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را نخواهد پذیرفت. بایدن مدعی شده است که آمریکا در کنار اوکراین و مقابل روسیه خواهد ایستاد.

« توماس دی وال » کارشناس سیاسی می گوید: دولت بایدن به طور گسترده ای روابط با اوکراین را در دشمنی با روسیه گسترش می دهد. کمک واشنگتن به اوکراین و تشویق کی یف برای اتخاذ موضع سخت در مذاکرات چند جانبه نرماندی و مذاکرات دو جانبه با روسیه باعث بدتر شدن روابط روسیه و اوکراین خواهد شد.

هدف کلی اقدامات آمریکا، کاهش هرچه بیشتر روابط و پیوندهای بین مسکو و کی یف است تا زمینه ادغام کامل اوکراین در بلوک غرب را فراهم سازد.

 

کلیدواژه