حوت 24, 1399 12:12 Asia/Kabul

مردم افغانستان صلح پایدار و دایمی می خواهند نه صلح تحمیلی امریکایی، پاکستانی و یا کشورهای دیگر را که فقط به دنبال منافع خود هستند

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان تاکید کرد: مردم افغانستان صلح پایدار و دایمی می خواهند نه صلح تحمیلی امریکایی، پاکستانی و یا کشورهای دیگر را که فقط به دنبال منافع خود هستند.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها به دنبال آن هستند که یک صلح تحمیلی را بر دولت و مردم افغانستان بقبولانند، مردم افغانستان که هر روز قربانی می دهند و به خاک و خون کشیده می شوند، به دنبال صلح هستند و از آن استقبال می کنند، اما این صلح باید پایدار باشد و منافع مردم را تامین کند، نه صلحی که فقط خواسته های امریکا در آن مد نظر باشد و یا مثلاً خواسته های پاکستان برآورده شود.

وی با اشاره به نشست های صلحی که قرار است در مسکو و آنکارا در رابطه با افغانستان برگزار شود اظهار داشت: در نشست مسکو بهای بیشتری به دولت افغانستان داده شده، روس ها به این نتیجه رسیده اند که باید به دولت و مردم افغانستان احترام بیشتری بگذارند، ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان هم در اظهاراتش گفته که طالبان فقط بخش کوچکی از افغانستان هستند، ما هم بر همین باوریم.

این فعال سیاسی افغان عنوان کرد: این گروه با پول و امکانات کشورهای خارجی روی پا ایستاده در غیر اینصورت نمی تواند در برابر دولت و مردم افغانستان مقاومت کند، کشورهای خارجی هم توجه داشته باشند که باید از دولت قانونی، مردم و احزاب و جریان های داخل افغانستان حمایت کنند، نه از کسانی که از بیرون تامین مالی و تجهیزاتی می شوند.

جعفری افزود: امریکایی ها هم باید متوجه باشند که نباید به مردم افغانستان دستور بدهند، این مردم مشکلات بسیاری را متحمل شده اند، طالبان هم اگر به دنبال صلح هستند باید پشت میز مذاکره بنشینند و آتش بس را بپذیرند، جریان های افغانستان هم آماده صلح هستند.

وی اظهار کرد: امریکایی ها در مورد مساله صلح دروغ می گویند، ما به اهداف و نیات امریکایی ها شک داریم، آن ها بارها در مورد خروج نیروهایشان از افغانستان صحبت کرده اند و حتی تاریخ خروج را مشخص کرده اند اما برنامه خاصی برای خروج نداشته اند و قصد خروج هم ندارند.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: دولت های مختلف امریکا هم تفاوت چندانی باهم ندارند و هیچ کدام منافع افغانستان را در نظر نداشته و ندارند در حالی که کشورهای خارجی باید در مساله افغانستان در راستای منافع مردم این کشور قدم بردارند و بگذارند این مردم خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند. این فعال سیاسی افغان بیان داشت: افغان ها حدود بیست سال تلاش کرده اند تا دولت و نظام به اینجا برسد و دولتی به نام جمهوری اسلامی با پایه های وسیع ایجاد کنند اکنون امریکایی ها باز به دنبال ایجاد یک حکومت موقت هستند چیزی که به نفع مردم افغانستان نیست.

به گفته جعفری طرح امریکا و زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به نتیجه ای نخواهد رسید، مردم و دولت افغانستان مخالف این طرح می باشند، اما امریکایی ها به دنبال تحمیل هستند، نامه های هشدار آمیز ارسال می کنند و یک جنگ روانی در افغانستان به راه انداخته و درپی فتنه افکنی و تفرقه میان دولتمردان و شخصیت های افغان هستند.

وی اضافه کرد: دولتمردان و شخصیت های افغان باید با اتحاد و اتفاق در برابر توطئه های بیگانگان ایستادگی کنند و به دنبال خواسته مردم افغانستان باشند که صلح واقعی و پایدار است. رئیس جمهور هم باید با رهبران تمام احزاب سیاسی و سایر بزرگان کشور نشست برگزار کرده و دیدگاه ها و نظرات آن ها را بشنود و همه باهم در راستای منافع ملی حرکت کنند.

 

کلیدواژه