حوت 25, 1399 13:04 Asia/Kabul

با یک بررسی دقیق تبارها و تیره هایی که در سند اداره ملی احصائیه افغانستان به عنوان اقوام ثبت شده اند، حذف خواهند شد

کارشناس سیاسی افغان گفت: با یک بررسی دقیق تبارها و تیره هایی که در سند اداره ملی احصائیه (آمار) افغانستان به عنوان اقوام  ثبت شده اند، حذف خواهند شد.

داکتر غلام قادر سکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تصمیم اداره ملی احصائیه افغانستان مبنی بر ثبت ۵۴ تیره و تبار به عنوان "قوم" در تذکره (شناسنامه) های الکترونیکی و واکنش ‌مقامات و شخصیت های افغان به آن اظهار داشت: اکنون زمان اتحاد و یکپارچگی است نه تکه تکه شدن و تقسیم اقوام به گروه های کوچک.

وی یاد آور شد که بر اساس فرمان رئیس جمهوری اسلامی افغانستان کمیسیونی تشکیل شده که در آن درخواست های تبارهای مختلف در این کشور مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از درخواست ها پذیرفته شده است. بسیاری از آن ها تبارهای مختلف هستند نه اقوام مختلف، که به عنوان اقوام ثبت شده اند و این موضوع حساسیت برانگیز شده است.

رئیس دفتر مشاور ارشد رئیس جمهور در امور سیاسی-امنیتی، تصریح کرد: به عنوان مثال در میان قوم هزاره چندین تبار مانند شیخ علی، دایکندی، دایزنگی و دای میرداد وجود دارد که به عنوان قوم در نظر گرفته شده اند و یا در میان قوم تاجیک، اشکاشمی به عنوان قوم آورده شده در حالی که اشکاشم نام یک منطقه است.

سکندری افزود: اگر قرار باشد مردم یک بار بر اساس قوم تقسیم شوند و در میان اقوام به مناطق و تبارهای مختلف تقسیم شوند به نوعی در میان آنان فاصله ایجاد می شود، اما اقوامی که واقعا به عنوان قوم شناخته می شوند و خواسته اند که نام قوم شان ثبت شود، حق دارند این کار را بکنند مخصوصاً که در گذشته انحصار طلبی هایی وجود داشته و اقوام مختلف که کمتر در نظر گرفته می شدند برای به رسمیت شناخته شدن مبارزه کرده اند. اکنون که دولت این اقوام را به رسمیت شناخته باید سهم آن ها را هم بدهد اما این کار تا کنون صورت نگرفته به همین دلیل مخصوصا رهبران اقوام هزاره و تاجیک حساسیت نشان داده اند و ثبت تبارها و تیره ها را به عنوان قوم نوعی تفرقه افکنی اعلام کرده اند.

وی اظهار امیدواری کرد که موضوع دوباره مورد بررسی قرار بگیرد، اقوام واقعی به عنوان قوم ثبت باشند و تیره و تبارها یا وابستگی به مناطق که به عنوان قوم در نظر گرفته شده، حذف شود.

این کارشناس افغان اظهارات مسوولان اداره ملی احصائیه که گفته اند این تصمیم بر اساس فرمان دادگاه عالی افغانستان گرفته شده عنوان کرد: دادگاه عالی هم بنا به درخواست اداره ملی احصائیه چنین حکمی را صادر کرده و نیاز است که بررسی جدی تری شود، که در این صورت بسیاری از تبارها که به عنوان قوم در نظر گرفته شده، حذف خواهند شد.  

به گفته سکندری عده ای که مشغول سیاستگذاری های قومی در افغانستان هستند این نگرانی را دارند که تعدادی از سران اقوام به بهانه های قومی به دنبال قدرت هستند، به این دلیل خواسته اند اقوام را به گروه های کوچک تقسیم کنند تا به اهداف خود برسند اما این اهداف حاصل نمی شود و تا زمانی که ما به ملت سازی و یکپارچه شدن فکر نکنیم به اهداف خود نخواهیم رسید.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: البته موضوع قومی در افغانستان مهم است و نباید نادیده گرفته شود، همه اقوام حق دارند در این سرزمین زندگی کنند زیرا جنگ بیشتر جنگ قومی بوده و خواسته ها قومی بوده، قومی قدرت بیشتری داشته و اقوام دیگر را قبول نداشته، این مسایل قابل انکار نیست اما اکنون تکه تکه کردن اقوام به نفع هیچ کس نیست و زمان وحدت و یکپارچگی است نه زمان تفرقه و بحران آفرینی.

وی اضافه کرد: تقسیم اقوام در شرایطی که همه باید پشت سر نظام بایستند اقدام خطرناکی است و در میان مردم دلسردی ایجاد می کند.

 

کلیدواژه