حوت 28, 1399 11:12 Asia/Kabul

در صورتی که یک اجماع ملی، منطقه ای و جهانی در رابطه با یک تغییر نرم در نظام سیاسی افغانستان ایجاد شود، دولتمردان افغان هم ناگزیرند آن را بپذیرند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: در صورتی که یک اجماع ملی، منطقه ای و جهانی در رابطه با یک تغییر نرم در نظام سیاسی افغانستان ایجاد شود، دولتمردان افغان هم ناگزیرند آن را بپذیرند.  

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست مسکو در رابطه با مسئله افغانستان، نشست ترکیه که پیش رو است و اصرار حکومت افغانستان بر انتقال قدرت فقط از طریق انتخابات اظهار داشت: به نظر می رسد تلاش هایی برای تغییر نرم در نظام سیاسی افغانستان جریان دارد اما کسانی که بر سر اقتدار هستند، نمی خواهند جایگاهشان آسیبی ببیند.

وی افزود: با وجود این در صورتی که یک اجماع منطقه ای و جهانی به وجود بیاید و همسویی ملی هم با این اجماع شکل بگیرد رهبران حکومت هم چاره ای جز پذیرش ندارند و باید خود را با وضعیت پیش آمده هماهنگ کنند.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس عنوان کرد: پس از حدود دو دهه و شرایطی که به وجود آمده اکنون کشورهای دخیل در قضایای افغانستان به این فکر افتاده اند که برای طالبان جایگاهی قایل شوند. در این زمینه دو مسئله قابل توجه است، یکی اینکه طالبان دیگر آن طالبان گذشته نیستند و دیگر اینکه مردم افغانستان هم مردم بیست سال قبل نیستند، ضمن اینکه تحولاتی نیز در عرصه داخلی، منطقه ای و جهانی رونما شده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: امریکایی ها هم به دنبال برنامه ای هستند که هم پایگاه های خود را در افغانستان نگه دارند و هم به نوعی خروج نیروهایشان را از این کشور رقم بزنند و به طالبان هم سهم قابل توجهی در قدرت افغانستان بدهند اما دیگر نه مردم افغانستان می گذارند و نه شرایط منطقه و جهان اجازه می دهد که طالبان قدرت را در افغانستان به طور کامل در دست بگیرند.

اشراق در رابطه با سیاست پاکستان در قبال طالبان هم گفت: این کشور، هم از طالبان حمایت می کند و هم د رعرصه بین المللی به این گروه کمک می کند در نتیجه همین کمک ها بود که پاکستان از آن وضعیت دشوار گذشته به یک شرایط عادی تغییر وضعیت داد. پاکستان در رابطه با طالبان با کشورهای مختلف از جمله امریکا و برخی کشورهای عربی رایزنی و مشورت می کند و در سال های اخیر با روسیه نیز در این زمینه در ارتباط است.

وی اضافه کرد: طی دو دهه گذشته و پس از آنکه طالبان از صحنه کنار زده شدند مردم افغانستان چندان در سرنوشت خود نقش نداشتند، عامل خارجی در سیر وقایع عمده بوده و در شرایط کنونی هم تقارن منافع کشورهای خارجی در اوضاع افغانستان تاثیرگذار است.

 

کلیدواژه