شرایط لازم برای رسیدن صلح در افغانستان تا کنون فراهم نشده است
(last modified 1400-01-10T08:26:49+00:00 )
حمل 10, 1400 12:56 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: اجماع داخلی و منظقه ای از مهم ترین موضوعاتی است که برای رسیدن صلح پایدار در افغانستان ضروری است و تا زمانی که همگرایی داخلی، منطقه ای و جهانی ایجاد نشود، نشست های صلح در کشورهای مختلف بی اثر خواهد بود.

گل محمد مختاری کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست های سیاسی که برای صلح افغانستان در کشورهای مختلف در حال برگزاری است گفت: اگر شرایط لازم و واقعیت های موجود در نظر گرفته شود نشستی که در ترکیه برگزار خواهد شد می تواند نتیجه بخش باشد ولی تا کنون شرایط لازم برای رسیدن صلح در افغانستان فراهم نشده است.

وی تصریح کرد: اجماع داخلی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که برای رسیدن صلح پایدار در افغانستان ضروری است که تا کنون شرایط آن فراهم نشده و میان دیدگاه رئیس و اعضای شورای عالی صلح و دیدگاه رئیس جمهور و هوادران او اختلافات زیادی وجود دارد و تا زمانی که در داخل افغانستان به یک همسویی نرسیم رسیدن به صلح مشکل خواهد بود.

مختاری در ادامه اظهار داشت: یکی از موضوعات دیگری که برای رسیدن صلح در افغانستان ضروری به نظر می رسد، اجماع منطقه ای است که تا هنوز چنین اجماعی شکل نگرفته و در نشست مسکو جمهوری اسلامی ایران که یکی از کشورهای قدرتمند منظقه و به عنوان همسایه افغانستان محسوب می شود حضور نداشت و نشست مسکو بدون نتیجه خاصی پایان یافت.

این کارشناس افغان به نشست ترکیه که قرار است به زودی در استامبول برگزار شود اشاره کرد و افزود: نشست ترکیه هم در ادامه نشست های قطر و مسکو خواهد بود و تا زمانی که همگرایی داخلی، منطقه ای و جهانی ایجاد نشود این نشست ها بی اثر خواهد بود؛ ولی امیدواریم که در ترکیه کشورهای جهان، منطقه و همسایه های افغانستان به یک نظر واحد دست پیدا کنند.

مختاری با اشاره به سیاست دولت افغانستان در بحث صلح یادآور شد: اگر همچنان اشرف غنی بخواهد پافشاری کند که می خواهد چند سال دیگر در قدرت باقی بماند مشکل همچنان ادامه خواهد یافت و دولت افغانستان باید تلاش کند که کشورهای همسایه و منطقه را با خود همسو کند.