عقرب 09, 1395 13:38 Asia/Kabul
  • "فدریکا موگرینی" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

"فدریکا موگرینی" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان سفر روز شنبه خود به تهران، گفت ،نقش ایران برای حل مناقشات خاورمیانه(غرب آسیا) اهمیت کلیدی دارد.

همکاری ایران و اتحادیه اروپا در سطحی جامع هدفی دست یافتنی است اما با چالش هایی نیز مواجه است . بدیهی است افزایش تعاملات اتحادیه اروپا با ایران الزاماتی دارد که از جمله آنها مستقل وشفاف بودن رفتارهای اتحادیه اروپاست . در این زمینه مصداق های متعدد وجود دارد که از مقوله ایجاد امنیت و صلح در منطقه تا همکاری های بلند مدت اقتصادی پس از برجام را شامل می شود . طبعا" چگونگی رفتارهای اتحادیه اروپا و میزان استقلال در عمل در قبال هریک از این حوزه ها بر کاربردی شدن روابط در مسایل منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

ایران معتقد است که توافق هسته‌ای ایران وگروه 1+5 /برجام/الگویی مناسب برای گسترش همکاری‌ های دو طرف و حل مشکلات بین‌المللی ایجاد کرده است، اما اجرای کامل برجام به رفتار های متقابل بستگی دارد و ضرورت دارد که طرف های مقابل این توافق از جمله اتحادیه اروپا به همه تعهدات خود پایبند بوده به طور کامل به آن عمل کند.

"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکراتش با مقامهای ایران به همین نکته اشاره کرد و گفت توافق هسته‌ای ایران و 1+5 فضای مناسب را برای توسعه همکاری‌های متقابل بوجود آورده و اتحادیه اروپا متعهد به اجرای تعهدات برجام و مصمم به گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران در راستای تأمین منافع مشترک است.

اظهارات خانم موگرینی نشان می دهد اتحادیه اروپا تمایل جدی دارد که از فرصت بوجود آمده برای توسعه همکاری ها با ایران استفاده کند .

در شرایط کنونی نظام بین الملل ؛ منافع کشورهای مستقل به میزان همکاری ها در عرصه‌های مختلف بستگی دارد ؛ اما موانعی نیز بر سر راه این همکاری ها وجود دارد .زیرا قدرت های استکباری هیچگاه موافق همگرایی در میان کشورهای مستقل نیستند ؛ چون نتیجه این همکاری به زیان منافع نامشروع آنها است.به همین علت برخی قدرت‎ها به بهانه‌های غیرموجه،سعی دارند مانع شکل‌ گیری روابط تاثیر گذار بین کشورهای مستقل شوند. روابط ایران واتحادیه اروپا نیز از این کارشکنی ها مستثنی نبوده است .

شواهد نشان می دهد آمریکا برسر راه اجرای برجام مانع تراشی می کند و متحدان اروپایی خود را نیز تحت فشار قرار می دهد تا از تهران دوری کنند. با توجه به این رفتارهای غیر قابل اطمینان است که "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت خارجه ایران، با اشاره به علاقمندی کشورهای اروپایی برای همکاری با ایران، گفت این مناسبات باید بدون مداخله قدرت های بیگانه و تاثیرناپذیری از فشار دیگران افزایش یابد.

واقعیت این است که برخی از کشورهای اروپایی زیر نفوذ آمریکا هستند و تحت تاثیر این فشارها روابطشان با ایران با مشکلاتی روبرو شده است . ماریتژه شاک از مقامات پارلمان اروپا در این باره گفته است ؛ « اروپا به گروگان سیاست آمریکا تبدیل شده است. ما برای دستیابی به موافقتنامه ای هسته ای مذاکره کردیم اما اکنون آمریکا بر سر راه اجرای آن مانع تراشی می کند.»

انتقادهایی که در خلال مذاکرات با مقامهای اروپایی مطرح می شود اشاره به همین نکته دارد و طبعا" توصیه ایران به خانم موگرینی به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همین معنا را می رساند.

لذا عملگرایی در این زمینه از سوی اتحادیه اروپا ،شاخصی برای قضاوت درباره آینده روابط اروپا با ایران خواهد بود .

کلیدواژه