حمل 16, 1400 14:10 Asia/Kabul

جامعه جهانی به دنبال ایجاد اجماع برای صلح در افغانستان است و دولت این کشور و طالبان هم باید با تلاش های جهانی هماهنگ شوند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: امروز جامعه جهانی به دنبال ایجاد یک اجماع برای صلح در افغانستان است و دولت این کشور و طالبان هم باید در این زمینه تلاش کنند و با تلاش های جهانی در این زمینه هماهنگ شوند.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: از آنجایی که حکومت افغانستان جنگ را راه حل پایان منازعه این کشور نمی داند تلاش های خود را در جهت مذاکرات صلح افزایش داده و طالبان نیز باید از اصرار بر خواسته های خود بکاهد.

وی یادآور شد: امریکایی ها تلاش هایی برای حل مسایل خود با طالبان انجام دادند و برخی کشورها هم تلاش هایی برای حل مشکلات بین طالبان و دولت افغانستان کردند اما امروز جامعه جهانی شامل اروپا، کشورهایی مانند چین، روسیه، ایران و دیگر همسایگان افغانستان در تلاش ایجاد یک اجماع کلی برای برقراری صلح در افغانستان هستند و این صلح برای همه کشورهای منطقه و فرا منطقه  مفید خواهد بود زیرا ناامنی در افغانستان سبب ناامنی در منطقه و جهان می شود.

به گفته این کارشناس افغان برقراری آتش بس در افغانستان پیش از مذاکرات صلح یک خواست همگانی است، طالبان هم با جنگ و خشونت نمی توانند بر اوضاع افغانستان مسلط شوند اگر غیر از این بود طی هجده سال گذشته می توانستند این تسلط را پیدا کنند، بنابراین طالبان هم باید بدانند که ناگزیرند به آتش بس تن دهند.

حسن زاده عنوان کرد: پذیرش آتش بس و صلح از سوی طالبان مربوط به داخل و خارج از افغانستان است. کسانی که از طالبان و دولت افغانستان حمایت می کنند و نفوذ دارند باید بر آن ها فشار بیاورند تا خواسته های خود را تعدیل کنند، همدیگر را بپذیرند و در سیاست و مدیریت افغانستان سهیم شوند.

وی اضافه کرد: جنگ مشکلات زیادی برای مردم این کشور ایجاد کرده از جمله، فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی ناشی از آن، استفاده نشدن از منابع موجود و سوء استفاده خارجی ها از این منابع و نیز افزایش خشونت ها و ناامنی ها که پایان جنگ می تواند این مسایل را هم حل کند.

 

کلیدواژه